Przejdź do głównej treści

Muzeum Narodowe w Poznaniu

Close
A A A
Aktualności

Konserwacja w Muzeum: Czerwony Parawan z Rogalina

Po przeszło dwóch latach dobiegły końca prace konserwatorskie nad czteroskrzydłowym, ozdobnym parawanem z Pałacu w Rogalinie (nr inw. MNP Rog 104).


Parawan z Rogalina, fot. S. Obst

Informacji na temat historii parawanu jest niewiele. Powstał prawdopodobnie na przełomie XIX
i XX w. Był typowym dla tamtego okresu obiektem o charakterze użytkowo-dekoracyjnym. Parawany pełniły rolę przepierzenia lub osłony kominka w domach mieszczańskich i w pałacach. Przed II wojną światową był przypuszczalnie elementem wyposażenia Pałacu w Rogalinie. Zabrany przez niemieckiego oficera, trafił ostatecznie do polskiej rodziny. W 2014 r. został przekazany z powrotem do zbiorów muzeum.

W pracach przy parawanie uczestniczyli konserwatorzy z kilku pracowni konserwatorskich MNP: Gaja Gąsecka z Pracowni Badań Technologiczno-Konserwatorskich, Lucyna Balewska z Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej, Joanna Kokoć z Pracowni Konserwacji Zabytków Etnograficznych, Monika Rudy-Sikora i Aleksandra Kwiatkowska z Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry oraz Waldemar Baruch z Pracowni Konserwacji Sztuk Użytkowych i Militariów. Parawan składa się z czterech skrzydeł o szerokości 70 cm (pojedyncze skrzydło) i wysokości 160 cm, połączonych dziewięcioma metalowymi zawiasami. Każde skrzydło posiada drewnianą konstrukcję obleczoną dwustronnie płótnem bawełnianym. Na płótno przyklejono papier zadrukowany ozdobnym, orientalizującym wzorem z motywem ukwieconych na żółto gałązek oraz zielonych, brązowych i złocistych listków na czerwonym tle. Całość pokryta została werniksem. Parawan trafił do pracowni w bardzo złym stanie. Był brudny, pociemniały, zdeformowany, uszkodzony mechanicznie. Na wszystkich ośmiu kwaterach w wielu miejscach widoczne były rozległe przedarcia płótna, ubytki warstwy papierowej, przetarcia, zarysowania, odpryski oraz spękania warstwy drukowanej.Obiekt wymagał interwencji konserwatorskiej, która przywróciłaby mu walory użytkowe i estetyczne. Po przeprowadzeniu badań technologicznych płótna, papieru i warstwy druku oraz wykonaniu zdjęć przed konserwacją, skrzydła parawanu rozmontowano. Powierzchnie kwater poddane zostały oczyszczeniu, usunięto dawne zabezpieczenia woskowe oraz pociemniałe, zmienione kolorystycznie olejne retusze. Następnie przystąpiono do etapu napraw uszkodzonego płótna i papieru. Ze względu na ilość uszkodzeń i wielkość powierzchni drukowanej (powierzchnia łączna to 280 × 160 cm) był to proces długotrwały i bardzo pracochłonny. Płótno zszyto, ubytki w papierze uzupełniono, wklejając kilka warstw bibułki japońskiej, które następnie zeszlifowano, aby wyrównać ich wysokość z oryginalną warstwą druku. Tak przygotowane łaty zabezpieczono metylocelulozą. Ostatnim etapem prac było scalanie kolorystyczne barwnej warstwy druku farbami akwarelowymi i mastyksowymi oraz zabezpieczenie całości werniksem. Skrzydła połączono oryginalnymi zawiasami, które wcześniej oczyszczono.

Niebawem, parawan wróci do pałacu w Rogalinie, aby zdobić jedno z pomieszczeń pałacowych.

Autor tekstu: Monika Rudy-Sikora