Ceramika/The pottery

Garncarz wykonywał naczynia z wyrobionej, plastycznej masy – gliny łączonej z piaskiem i tłuczniem. Formował je, wykorzystując koło garncarskie. Umożliwiało ono obtaczanie ich na całej powierzchni. Po nadaniu odpowiedniego kształtu, w miękkiej jeszcze glinie rytował ornamenty. Popularnym sposobem zdobienia ówczesnej ceramiki były linie proste i faliste, urozmaicające zwykle brzusiec oraz jego granicę z szyjką. Na spodzie jednego z prezentowanych obiektów zachował się wykonany w wilgotnym materiale znak pełniący rolę podpisu twórcy. Kiedy naczynie wyschło, garncarz nakładał glazurę, czyli polewę uszczelniającą. Ostatnim etapem pracy był wypał naczynia w piecu.

The potter made vessels from kneaded, plastic batch, composed of clay combined with sand and gravel. The craftsman used the wheel to shape the pots, which enabled them to be worked all over. After shaping, he engraved ornaments in the still soft clay. Straight and wavy lines were a popular way of decorating pottery of that time, especially in the body section and its border with the neck. At the bottom of one of the objects on display there is a mark made in moist material, a kind of potter’s signature. When the vessel was dry, the potter would apply a glaze for sealing the vessel. The final stage of the work was firing the vessel in the kiln.