Lutnicze święto
W maju Poznań po raz 15. stanie się areną Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. Henryka Wieniawskiego. Dwa pierwsze etapy tego prestiżowego konkursu odbędą się w Muzeum Instrumentów Muzycznych. To właśnie w tym oddziale Muzeum Narodowego w Poznaniu jurorzy dokonają selekcji najlepszych instrumentów, by w kolejnych etapach mogły zostać one poddane ocenie brzmienia w warunkach kameralnych i estradowych. Zwieńczeniem konkursu będzie uroczystość wręczenia nagród oraz koncert galowy na zwycięskich skrzypcach.
Nagrodzone skrzypce, podobnie zresztą jak i pozostałe instrumenty, które uzyskają najwyższe noty za II i III etap konkursu, od 17 do 31 maja 2025 r. będzie można zobaczyć w Muzeum Instrumentów Muzycznych. Już teraz zapraszamy na tę wystawę! To wyjątkowa szansa, by z bliska przyjrzeć się najwyższemu mistrzostwu pracy lutniczej.
17 maja zapraszamy również na kolejny już w 2025 r. koncert z cyklu „Muzyka w Muzeum” pt. „Hommage à Wieniawski”. W roli głównej: skrzypce i kompozycje XIX-wiecznego wirtuoza skrzypiec Henryka Wieniawskiego, choć nie tylko. Bowiem dwie utalentowane artystki, Sirkka Liisa Kaakinen-Pilch (skrzypce) i Monika Woźniak (fortepian historyczny), zaprezentują nie tylko repertuar związany z postacią patrona konkursu, ale i Mozartem czy Schubertem. Wszystko w miejscu, gdzie w przedwojennym Poznaniu odbywały się najważniejsze wydarzenia – Sali Białej w Bazarze Poznańskim.
Początek koncertu o godzinie 16:00. Bilety w cenie 90 zł dostępne w kasie muzeum.
Program koncertu:
♦ Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata G-dur KV 379, Adagio-Allegro, Andantino cantabile, Allegretto
♦ Franz Schubert, Sonata g-moll D. 408, Allegro giusto, Andante, Menuetto-Trio, Allegro moderato
♦ Karol Kurpiński, Polonez d-moll, Polonez g-moll
♦ Józef Elsner, Polonez D-dur
♦ Henryk Wieniawski, Kujawiak a-moll
♦ Henryk Wieniawski, Etiuda-Kaprys Es-dur op. 18 nr 2
♦ Henryk Wieniawski, Souvenir de Posen op. 3
Sirkka Liisa Kaakinen-Pilch
To niezwykle wszechstronna skrzypaczka, która koncentruje się głównie na repertuarze powstałym w okresie od 1600 do 1800 roku. Gra również na altówce i violi d’amore. Występuje głównie jako liderka i koncertmistrzyni. Sirkka Liisa Kaakinen-Pilch współpracowała m.in. z zespołami: Avanti!, Finnish Baroque Orchestra, Helsinki Baroque Orchestra, Battalia, 18th Century Orchestra (Frans Brüggen), La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Amsterdam Baroque Orchestra (Ton Koopman), Concerto Copenhagen (Lars-Ulrik Mortensen) Orchestre des Champs Elysees (Philippe Herreweghe). Przez ponad dziesięć lat pełniła również funkcję lidera Collegium Vocale (Philippe Herreweghe). Obecnie jest koncertmistrzynią wielu zespołów zajmujących się muzyką dawną w Europie, a także prowadzi różne orkiestry filharmoniczne, z którymi wykonuje głównie repertuar z epoki baroku i klasycyzmu.
Na jej repertuar solowy składają się między innymi 16 Sonat Misteryjnych Bibera, Sonaty i Partity J.S. Bacha na skrzypce solo oraz bogaty zbiór utworów na skrzypce solo z XVI i XVII wieku.
Sirkka Liisa Kaakinen-Pilch pełniła funkcję profesora muzyki kameralnej w Stavanger w Norwegii, a także profesora muzyki dawnej w Królewskim Konserwatorium w Danii i Akademii Sztuki w Bremie. Aktualnie jest profesorem w krakowskiej Akademii Muzycznej oraz w Sibelius Academy w Helsinkach. Pracuje także jako mentor w European Union Baroque Orchestra i prowadzi liczne kursy mistrzowskie.
Dyskografia Sirkky Liisy Kaakinen-Pilch obejmuje Sonaty i Partity na skrzypce solo J.S. Bacha, Sonaty Misteryjne H.I.F. Bibera (nagrane z zespołem Battalia) oraz utwory orkiestrowe Ch. Graupnera z Finnish Baroque Orchestra jako prowadząca oraz grająca na violi d’amore. W 2014 roku wydała album z sonatami triowymi Ch. Graupnera również na violi d’amore. Wspólnie z Tuiją Hakkilą nagrały zbiór sonat Thomasa Byströma. Na jej najnowszych płytach znalazły się Kantaty na Święto Epifanii Ch. Graupnera, gdzie prowadzi zespół Kircheimer Bach Consort, grając na skrzypcach i violi d’amore (2017) oraz sonaty J. Brahmsa wydane przez wytwórnię Ondine (2018), na której wraz z Tuiją Hakkilą grają na instrumentach z epoki.
Monika Woźniak
Wszechstronna instrumentalistka specjalizująca się w grze na historycznych instrumentach klawiszowych. Absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej, na której ukończyła następujące kierunki instrumentalne: fortepian, klawesyn oraz klawikord.
Do najważniejszych osiągnięć artystki można zaliczyć: pierwsze miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym „Wanda Landowska in memoriam” (Poznań 2021), Złoty Medal na Grand Metropolitan Music Competition (2022), Platynowy Medal na Quebec International Music Competition (2022), II miejsce na VIII Odin Online Music Competition (2022), tytuł Laureatki V Ogólnopolskiego Konkursu „W barokowym stylu” (2022). W 2020 roku zdobyła Nagrodę Regionu Zlinskiego za Wybitny Talent podczas letniej Akademii w Kromériž (Czechy).
Aktywnie zajmuje się wykonawstwem muzyki współczesnej, w tym pisanej na instrumenty historyczne, regularnie dokonując prawykonań. Ma w swoim repertuarze utwory polskich i zagranicznych kompozytorów XX oraz XXI wieku, w tym kompozycje dedykowane dla niej. Jest pierwszą klawesynistką orkiestry barokowej Accademia dell’Arcadia, w której gra od 2019 roku.
Prowadzi aktywną działalność naukową, regularnie przedstawiając referaty na ogólnopolskich oraz międzynarodowych konferencjach. Pracuje w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jako prezes Stowarzyszenia Miłośników Kultury i Sztuki w Poznaniu zajmuje się promocją kultury muzycznej i organizacją festiwali („Musica Arcadiana”, „Festiwal Barok u Franciszkanów”, „Międzynarodowy Festiwal im. Kazimierza Flataua”).
Za swoją działalność artystyczną została uhonorowana Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska 2023”, Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury (2022), Stypendium Artystycznym Miasta Poznania (2022) oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Kalisza w dziedzinie kultury (2022). W marcu 2023 nakładem wydawnictwa Prelude Classics ukazała się jej płyta z sonatami na fortepian i skrzypce W. A. Mozarta nagrana wraz z Aleksandrą Bryłą, a w lipcu 2024 w Chorwacji wydana została jej płyta solowa z kompozycjami chorwackiego kompozytora Ivana Božičevića przeznaczonymi na klawesyn.