TADEUSZ KANTOR, Ramamaganga, 1957

Tadeusz Kantor (1915–1990)
Ramamaganga, 1957

olej na płótnie

W kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu znajduje się dwanaście obrazów olejnych Tadeusza Kantora. Pochodzą one z różnych etapów jego twórczości. Szczególne miejsce w tym zbiorze zajmują cztery ekspresyjne abstrakcje z lat 50. Były to pierwsze prace tego twórcy zakupione do poznańskiej kolekcji sztuki współczesnej. Trafiły do niej w grudniu 1957 roku. W tym samym roku powstała, współtworzona przez Tadeusza Kantora, II Grupa Krakowska. Było to jedno z najważniejszych powojennych ugrupowań artystycznych.
Informel pojawił się w Polsce w przełomowym roku 1956. W grudniu w warszawskim Salonie „Po prostu” Tadeusz Kantor zaprezentował najnowsze obrazy sytuujące się w nurcie abstrakcjonizmu ekspresyjnego. Powstały one z inspiracji francuskim informelem, który artysta miał okazję zobaczyć podczas podróży do Paryża w 1955 roku. Widoczne było w nim operowanie spontanicznym gestem, malarską fakturą i barwą.
Ramamaganga, namalowana przez Kantora w 1957 roku, to duża kompozycja abstrakcyjna utrzymana w ciemnej tonacji z dużymi plamami czerwieni i fioletu. Płaszczyznę płótna pokrywa plątanina gęsto i dynamicznie przenikających się strużek farby. Podmiotem obrazu staje się tutaj malarska materia. Zmienna, pełna napięć faktura, będąca zapisem gestu artysty, powstała w wyniku swobodnej ekspresji, charakterystycznej dla malarstwa powstającego w nurcie informelu. W swoim programowym tekście Abstrakcja umarła, niech żyje abstrakcja. O sztuce informel Kantor napisał: „w tym malarstwie wyobraźnia wkracza w środek procesu twórczego, jest stale w pogotowiu, w napięciu, replikująca natychmiast na to, co napływa z zewnątrz. Rzeczywistość obrazu nie jest gotowa. Narasta. Nie da się przewidzieć epilogu. Przypadek jest tym, co ją podrażnia. Jest to walka rzeczywistości obrazu, jego iluzji, z rzeczywistością realną. Jest to zmierzenie się wyobraźni ludzkiej z realnością świata”.

tekst: Anna Borowiec

 

Tadeusz Kantor (1915–1990)
Ramamaganga, 1957
oil on canvas

The collection of the National Museum in Poznań holds twelve oil paintings by Tadeusz Kantor. They come from different stages of his artistic career. A particular place in this collection is occupied by four expressive abstractions from the 1950s. These were the artist’s first works to be acquired for the Poznań collection of contemporary art. They found their way into the holdings in December 1957, the year of establishment of the Second Krakow Group, co-founded by Tadeusz Kantor. It was one of the most important post-war art groups.
Art Informel emerged in Poland in the breakthrough year 1956. In December, Tadeusz Kantor showed his most recent Abstract Expressionistic paintings in Po Prostu Salon in Warsaw. The works were inspired by French Art Informel, with which the artist grew familiar during his 1955 trip to Paris. It applied spontaneous gesture, focused on the texture of painting, and on colour.
Ramamaganga, painted by Kantor in 1957, is a large abstract composition in dark tones with large patches of red and purple. The surface of the canvas is covered by a tangle of densely and dynamically interpenetrating trickles of paint. The painterly matter itself becomes the subject of the work. The volatile, tense texture of the painting, a record of the artist’s gestures, results from free expression, characteristic of Art Informel painting. In his seminal text Abstraction is Dead, Long Live Abstraction. On Art Informel, Kantor wrote: „In this painting, the imagination enters the heart of the creative process, it is constantly on the alert, tense, replicating immediately what comes in from outside. The reality of the painting is unfinished; it builds up. The epilogue cannot be predicted. Coincidence is what incites it. It is the struggle between the reality of the image, its illusion, and the actual reality. It is the confrontation between the human imagination and the reality of the world”.

 

Informacje o dziele w Polskim Języku Migowym?
Ściągnij aplikację Muzea w PJM!