Przejdź do głównej treści

Muzeum Narodowe w Poznaniu

Close
A A A
Ikony Designu
[:pl]Czym jest dobry design? Czy przedmiot użytkowy musi być piękny, czy wystarczy, że będzie funkcjonalny? I czy funkcjonalność jest warunkiem koniecznym? I wreszcie: czy w braku logiki zdania „im mniej, tym więcej” odnaleźć można prawdę i sens? Odpowiedzi na te pytania poszukamy w czasie spotkań w ramach kolejnej odsłony cyklu „Ikony designu”.[:]
Wydarzenia i wystawy

Ikony designu: EXPO! Od Paryża do Nowego Jorku – polska na wystawach światowych 1925-1939

Data

7 marca

godz. 13.00
prowadzenie: Renata Sobczak-Jaskulska
 

Muzeum Sztuk Użytkowych
Kontakt

Kontakt

Góra Przemysła 1, Poznań
Wydarzenia i wystawy

Ikony designu: EXPO! Od Paryża do Nowego Jorku – polska na wystawach światowych 1925-1939

Bilety
Bilety
ulgowy
2 zł
normalny
3 zł

Ideą wystaw światowych był przegląd osiągnięć przemysłu, rzemiosła i sztuki prezentowanego w pawilonach narodowych, połączony ze współzawodnictwem państw. Pierwszą – Wielką Światową Wystawę Przemysłu Wszystkich Narodów – zorganizowano w Londynie w 1851 roku. Zwiedziło ją ponad 6 milionów osób.
W okresie międzywojennym miały miejsce cztery wystawy: Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Przemysłu Współczesnego w 1925 roku w Paryżu, Wystawa Powszechna i Międzynarodowa w Brukseli w 1935, Sztuka i Technika w Życiu Współczesnym w Paryżu w 1937 oraz w 1939 w Nowym Jorku Budowanie Świata Jutra.
Polskie pawilony były prezentacjami przede wszystkim sztuki, w tym sztuki wnętrza oraz rękodzieła. Udział Polski w wystawie 1925 roku był pierwszym wielkim międzynarodowym wystąpieniem kraju po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Prezentacja skoncentrowana była wokół artystów, którzy ukształtowali tzw. styl narodowy, inspirowany sztuką ludową przetworzoną i zgeometryzowaną w duchu futuryzmu i formizmu – polskiej odmiany kubizmu. Polski pawilon był jednym z najczęściej opisywanych i najpowszechniej chwalonych – stanowił prawdziwą sensację wystawy i zdobył Grand Prix. Wielkie uznanie zdobyły kilimy, zyskując niebywałą popularność w kraju, określaną mianem „kilimowego szaleństwa”.
Natomiast w Nowym Jorku furorę zrobiły eksponaty działu mody projektu malarki Ireny Pokrzywnickiej-Borowskiej łączące elementy stroju sarmackiego: pasy słuckie i kilimy buczackie z milanowskimi jedwabiami, aksamitem, brokatem i futrami w nowoczesnej stylizacji oraz polskie buty myśliwskie prezentowane w dziale rzemiosła.

I jeszcze kilka słów o zdjęciu zapowiadającym wykład:
„Piękna Polka” to lokomotywa do pięknej przyszłości…, ”Piękna Polka” to nowoczesna konstrukcja w wysmakowanej obudowie – takimi sloganami można by reklamować ten parowóz pośpieszny zaprojektowany przez inżyniera Kazimierza Zembrzuskiego dla Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie. To cudo polskiej myśli konstrukcyjnej w nowoczesnej aerodynamicznej obudowie z granatową otuliną zostało „laureatką” Grand Prix wystawy Sztuka i Technika w Życiu Współczesnym w Paryżu w 1937 roku.

Liczba miejsc jest ograniczona (90). Bilety można kupić w dniu wydarzenia i w dniach je poprzedzających w kasie Muzeum Sztuk Użytkowych. Na wydarzenia nie przyjmujemy rezerwacji.

KOLEJNE SPOTKANIA Z CYKLU IKONY DESIGNU:
25.04.2020 | Fajansowe fanaberie
09.05.2020 | Gerda Gottstein alias Gerdago – cesarzowa kostiumu

Wydarzenia i wystawy