Przejdź do głównej treści

Muzeum Narodowe w Poznaniu

Close
A A A
Wydarzenia i wystawy

Wydarzenie archiwalne: Magdalena Abakanowicz. Jesteśmy strukturami włóknistymi

Data

8 sierpnia
24 października

 

 

 

Kontakt

Kontakt

Muzeum Narodowe w Poznaniu, Al. Marcinkowskiego 9, 61-745 Poznań
Wydarzenia i wystawy

Wydarzenie archiwalne: Magdalena Abakanowicz. Jesteśmy strukturami włóknistymi

Bilety
Bilety
normalny (*bilet wstępu na wystawę upoważnia również do wstępu na ekspozycję stałą)
30 zł
ulgowy (*bilet wstępu na wystawę upoważnia również do wstępu na ekspozycję stałą)
20 zł
bilet dla pracowników UAP - po okazaniu legitymacji w kasie MNP
5 zł
bilet dla studentów UAP - po okazaniu legitymacji w kasie MNP
10 zł

Kuratorka: Anna Borowiec
Aranżacja wystawy: Rafał Górczyński

Wystawa zorganizowana we współpracy z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu

W styczniu 2021 roku Magdalena Abakanowicz została patronką Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, który od tej pory nosi imię artystki. Z okazji tego wydarzenia Muzeum Narodowe w Poznaniu prezentuje wystawę „Magdalena Abakanowicz. Jesteśmy strukturami włóknistymi”, koncentrującą się na pojęciu włókna, które łączy twórczość artystyczną Abakanowicz z jej działalnością pedagogiczną.

W tytule wystawy wykorzystano cytat z wykładu, który Magdalena Abakanowicz wygłosiła w 1978 roku na Sympozjum Fiberworks w Berkley. Artystka widziała we włóknie, wcześniej traktowanym czysto użytkowo, nieskończony potencjał możliwości. Nić była dla niej podstawowym składnikiem świata organicznego – budulcem wszystkich żywych organizmów, roślin, zwierząt i ciała człowieka. Abakanowicz doprowadziła do unieważnienia myślenia o użytkowej roli tkaniny, która dotąd uznawana była za rzemiosło. Rewolta, której dokonała, pierwszy raz wystawiając swoje prace na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 roku, wpłynęła zasadniczo na rozwój tej dziedziny sztuki na całym świecie. Jako pedagog poznańskiej uczelni, artystka zrewolucjonizowała dotychczasowy program nauczania tkactwa, traktując je jako autonomiczną dyscyplinę artystyczną. Stworzona przez nią Pracownia Gobelinu stała się przestrzenią otwartą na eksperyment i rozwój osobowości twórczej. Przez wiele lat zafascynowani twórczością artystki studenci przyjeżdżali do niej z całego świata, a ona zawsze zachęcała ich do własnych poszukiwań, inspirowała dyskusje i prowokowała nietypowe działania z tworzywem.

Wystawa stanowi przegląd najważniejszych realizacji i zagadnień poruszanych na przestrzeni lat w twórczości Magdaleny Abakanowicz. Otwiera ją prezentacja kilkunastu monumentalnych prac artystki wykonanych w technice tkackiej, które powstały w okresie nawiązania współpracy z poznańską uczelnią artystyczną. Jest to pierwszy w Poznaniu tak duży pokaz jej wielkoformatowych tkanin. Na dalszą część ekspozycji składają się obiekty rzeźbiarskie i wieloelementowe cykle prac będące znakiem rozpoznawczym tej twórczości, m.in. „Hurma”, „Plecy”, „Mutanty” i „Anatomia”. Uzupełnieniem wystawy jest prezentacja materiałów archiwalnych związanych z działalnością pedagogiczną Magdaleny Abakanowicz w poznańskiej PWSSP.

Magdalena Abakanowicz (ur. 1930 r. w Falentach, zm. 2017 r. w Warszawie) – rzeźbiarka.  Studia rozpoczęła w 1949 roku w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, z której po roku przeniosła się do Warszawy. Tam kontynuowała naukę na Wydziale Tkaniny Akademii Sztuk Pięknych, gdzie otrzymała dyplom w 1954 roku. Od 1965 do 1991 roku pracowała w poznańskiej PWSSP, gdzie opracowała program Pracowni Gobelinu, którą następnie przez wiele lat prowadziła na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. Na początku lat 60. artystka stworzyła swój pierwszy cykl abakanów – dużych przestrzennych obiektów wykonanych w technice tkackiej, za które w 1965 roku otrzymała złoty medal na Biennale w São Paulo. W 1976 roku artystka otrzymała tytuł naukowy profesora nadzwyczajnego sztuk plastycznych. W 2002 roku uhonorowana została doktoratem honoris causa przez Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu. W styczniu 2021 roku profesor Magdalena Abakanowicz została oficjalną patronką uczelni.

Jej prace znajdują się w kolekcjach najważniejszych instytucji wystawienniczych na całym świecie, m.in.: Centre Georges Pompidou, Paryż (Francja); Kyoto National Museum of Modern Art, Kioto (Japonia); Ludwig Museum, Kolonia (Niemcy); Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork (USA); Museum of Modern Art, Nowy Jork (USA); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madryt (Hiszpania); National Museum of Modern Art, Pusan (Południowa Korea); National Museum, Sztokholm (Szwecja); Sezon Museum of Modern Art, Tokio (Japonia); Stedelijk Museum, Amsterdam (Holandia); Virginia Museum of Fine Art, Richmond, Virginia (USA).

Dzieła Magdaleny Abakanowicz wystawiane były na licznych wystawach zbiorowych na całym świecie, m.in.: VII Biennale de Sao Paulo, Brazylia (1965); Wall Hangings, The Museum of Modern Art, Nowy Jork, USA (1969); Biennale Venezia 1980, Polish Pavilion 1982, Wenecja, Włochy (1982); Biennale International de la Tapisserie, Lozanna, Szwajcaria (1985); The Fujisankei Biennale, International Exhibition for Contemporary Sculpture, Japan (1993); Unser Jahrhundert – Our Century, Museum Ludwig, Koln, Germany (1995); L’autre moitié de l’Europe, Gallerie Nationale du Jeu de Paume, Paryż, Francja (2000); me&more, Kunstmuzeum Luzern, Lucerna, Szwajcaria (2003); Monochromos de Malevich al presente, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madryt, Hiszpania (2004).

Indywidualne wystawy prac artystki miały miejsce w licznych muzeach i galeriach w Europie, Azji, Ameryce i Australii, m.in.: CBWA Zachęta, Warszawa (1965); Helmhaus, Zurych, Szwajcaria (1968); National Museum, Sztokholm, Szwecja (1970); Whitechapel Art Gallery, Londyn, Anglia (1975); National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia (1976); Musee d’Art Moderne de la Ville de Paryż, Francja (1982); Marlborough Gallery, Nowy Jork (1989); Miami Art Museum, Miami, Floryda (1997); Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, USA (1999); Taguchi Fine Art, Tokio, Japonia (2004).

Nowatorska aranżacja ekspozycji autorstwa Rafała Górczyńskiego oparta jest na stalowej linii, wijącej się przez całą przestrzeń wystawy Magdaleny Abakanowicz. Jest ona nawiązaniem do tytułowego motywu włókna, ale też do lin, które artystka wykorzystywała w swoich działaniach w plenerze już na początku lat 70. Ekspozycję charakteryzuje minimalizm materiałowy, którego forma tworzy instalację ekspozycyjną odsłaniającą wielopłaszczyznowość prezentowanych dzieł. Jest to zupełnie nowa i odmienna formuła prezentacji prac artystki, którą fascynowała możliwość rzeźbienia przestrzeni.

Wystawa monograficzna Magdaleny Abakanowicz, zorganizowana z okazji nadania Uniwersytetowi Artystycznemu w Poznaniu imienia artystki, została wykonana z materiałów nadających się w ponad 95% do wtórnego wykorzystania.

Wystawa jest dostępna również w języku angielskim.

SPACER WIRTUALNY:

Fotorelacja z wernisażu wystawy:

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z programem edukacyjnym towarzyszącym wystawie:


REZERWACJA SPACERÓW/OPROWADZAŃ 

Widzom indywidualnym i grupom oferujemy możliwość zamówienia spacerów/oprowadzań na wystawie czasowej: 

– koszt spaceru po wystawie: 120 zł (edukator) + bilet wstępu na wystawę: 30 zł (bilet normalny)/ 20 zł (bilet ulgowy)

– koszt oprowadzania dla dzieci/młodzieży: 120 zł (edukator) + bilet wstępu na wystawę: 30 zł (bilet normalny)/ 20 zł (bilet ulgowy)

– wstęp bezpłatny dla dzieci do 6 roku życia

Grupa może liczyć maksymalnie 25 osób. Zapisy przyjmujemy z tygodniowym wyprzedzeniem pod nr tel. 61 85 68 136 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 15.30)


Zapraszamy do zapoznania się z teaserem wystawy:

 

Patroni medialni:

 

Bilety na wystawę dostępne w kasie MNP oraz online.

Na wystawę obowiązuje KARTA DUŻEJ RODZINY, dzieci do lat 6 wstęp bezpłatny.

Wydarzenia i wystawy