Przejdź do głównej treści

Muzeum Narodowe w Poznaniu

Close
A A A

13. Claude Monet, Plaża w Pourville, 1882

Dane o obiekcie

olej na płótnie, 60 x 73 cm

Pierwszym właścicielem obrazu był Paul Durand-Ruel, marszand Claude’a Moneta.

Dzieło trafiło do kolekcji poznańskiego muzeum w roku 1906 jako zakup z wystawy dzieł impresjonistów francuskich w Poznaniu, zorganizowanej przez Paula Cassirera.

O obrazie

Na otwierającą się przed nami nadmorską scenerię, zabarwioną orzeźwiającymi błękitami, zieleniami i żółcią, prześwietloną górującym letnim słońcem, patrzymy jakby przez wilgotne morskie powietrze. Z wysokości klifu widać plażę z dominującą skałą Amont, a z prawej strony nieśmiało wkracza w krajobraz czerwonymi daszkami domów tytułowa wioska Pourville. Urokliwy widok jest tak naprawdę pretekstem do wyeksponowania innego „głównego bohatera” obrazu, jakim jest światło i wszystko to, co wydobywa ono z natury. Plaża w Pourville jest zapiskiem malarskich poszukiwań Moneta, prób przetransponowania na język artystyczny wrażeń świetlno-kolorystycznych, odbieranych przez oko w określonych warunkach atmosferycznych i konkretnej porze dnia. Chęć uchwycenia tak ulotnego widoku przekłada się na szkicowy sposób malowania – dukt pędzla jest wyraźny, swobodny, lekki. Nie wszystkie fragmenty płótna zostały w ogóle pokryte farbą – kolor podobrazia doskonale wkomponowuje się w partie piasku, skał, a nawet chmur.

O autorze

Francuski malarz Oscar Claude Monet (1840 Paryż – 1926 Giverny) to jeden z twórców i sztandarowych przedstawicieli impresjonizmu. Monet odkrył urok Pourville w lutym 1882  r., przy okazji pobytu w pobliskim Dieppe na normandzkim wybrzeżu. Mała rybacka miejscowość położona pośród biało-rdzawych klifów nad kanałem La Manche tak zachwyciła artystę, że wrócił tam jeszcze tego samego roku, w okresie letnim, ze swoją kochanką (późniejszą żoną) Alice Hoschedé i dziećmi. Pobyt ten był niezwykle płodny – zainspirowany nadmorskimi widokami Monet potrafił namalować nawet osiem płócien dziennie.

Ciekawostki

  • Podczas badań w tkance malarskiej obrazu znaleziono ziarenka piasku – ujmującą pamiątkę procesu twórczego, poruszający wyobraźnię dowód na to, że artysta rzeczywiście malował w plenerze.
  • Plaża w Pourville jest jedynym obrazem Claude’a Moneta w polskich zbiorach muzealnych.
  • Obraz już nieraz, choćby podczas wojennych i powojennych zawirowań, znikał ze ścian naszego muzeum, jednak najdramatyczniejsze zniknięcie miało miejsce w 2000 r. Obraz został wówczas skradziony – złodziej wyciął go z ramy. Po odzyskaniu obrazu przez policję w 2009 r. dzieło przeszło skomplikowany proces konserwacji, dzięki czemu od 2010 r. znów cieszy oczy zwiedzających.

Więcej o kradzieży dzieła i jego odzyskaniu można obejrzeć tutaj:

Więcej o konserwacji obrazu Plaża w Pourville :

  • Dziś widocznym śladem wycięcia z ram jest uszkodzona sygnatura artysty w prawym dolnym rogu. Jest to jedyny fragment obrazu, który nie został naprawiony przez konserwatorów – nie mogli tego zrobić, ponieważ jakiekolwiek ingerowanie w podpis artysty jest zakazane.
  • Wartość Plaży w Pourville szacowano, według różnych źródeł, na sumę 1–7 mln dolarów. Dziś suma ta jest niższa o połowę – przyczyną obniżenia wartości dzieła jest uszkodzenie sygnatury artysty.

Opracowanie: Paulina Koch, Dział Edukacji MNP