JANUARY SUCHODOLSKI, Farys, 1836

January Suchodolski (1797–1875)
Farys, 1836

olej na płótnie

January Suchodolski był wykształconym w korpusie kadetów żołnierzem. Zafascynowany Bonapartem, tworzył sceny batalistyczne, głównie z czasów wojen napoleońskich. Brał udział w powstaniu listopadowym. Kilka lat spędził w Rzymie na stypendium rządu rosyjskiego jako uczeń Horacego Verneta. Stał się ogromnie popularnym malarzem scen historycznych i batalistą. Jego twórczość, przesiąknięta romantycznymi nadziejami Polaków na odzyskanie niepodległości, przedstawiała potęgę armii napoleońskiej i sceny z romantycznej literatury. Farys jest ilustracją do poematu lirycznego Adama Mickiewicza na cześć Wacława Rzewuskiego zwanego Emirem. Spędził on kilka lat wśród Arabów. Poemat ten jest uznawany za manifest romantycznego indywidualizmu. Obraz przedstawia jeźdźca w orientalnym kostiumie, przemierzającego samotnie pustynię, na której spod piasku wyłaniają się bielejące kości ludzi i zwierząt. Konny Arab miał symbolizować ideę nieskończonej wolności.

tekst: Agnieszka Skalska

 

Farys, 1836
oil on canvas

January Suchodolski was a soldier educated in the cadet corps. Fascinated by Bonaparte, he painted battle scenes, mainly from the Napoleonic wars. He took part in the November Uprising. He spent several years in Rome on a scholarship from the Russian government as a student of Horace Vernet. He became a hugely popular painter of historical and battle scenes. His art, expressive of Poles’ romantic hopes for regaining independence, showed the power of Napoleon’s army and scenes from Romantic literature. Farys illustrates Adam Mickiewicz’s lyrical poem in honour of Wacław Rzewuski, a.k.a. Emir. He spent several years among the Arabs. The poem is seen as a manifesto of Romantic individualism. The painting depicts a horseman in oriental dress, crossing alone a desert where the whitened bones of humans and animals emerge from beneath the sand. The Arab on horseback was to symbolise the idea of infinite freedom.