Koncert Muzyki Pasyjnej „Wielki Tydzień w La Chapelle Royale”

Koncert Muzyki Pasyjnej „Wielki Tydzień w La Chapelle Royale”

11 kwietnia 2025 r. – niemal w przededniu Wielkiego Tygodnia ­– zapraszamy na wyjątkowy koncert „Wielki Tydzień w La Chapelle Royale” w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Poznaniu. Tego dnia anielski głos Anny Mikołajczyk-Niewiedział, której towarzyszyć będzie barokowa orkiestra Accademia dell’Arcadia, przeniesie publiczność do Wersalu, pozwalając kontemplować ten pasyjny czas.

Dlaczego do Wersalu? Rytm życia w pałacu za panowania Ludwika XIV regulowały nie tylko postanowienia władcy, ale też okresy roku kościelnego. Król Słońce, jako wielki miłośnik sztuki, organizował tam „apartamenty” – rodzaj rodzinnych przyjęć urządzanych dla małego grona osób. Muzyka miała charakter kameralny, a obsada wykonawcza składała się z kilku najlepszych muzyków na dworze, w tym wokalistów i instrumentalistów. Koncerty w okresie Adwentu i Wielkiego Postu zyskiwały szczególny charakter. Łączyły w sobie repertuar sakralny ze świeckim, gwarantując tym samym zachowanie pewnego rodzaju balansu emocjonalnego pomiędzy dewocją a dworską elegancją.

Nie inaczej będzie 11 kwietnia br. Repertuar „Wielki Tydzień w La Chapelle Royale” zostanie osnuty wokół słynnych “Leçons de ténèbres” Françoisa Couperina. Jego opracowanie starotestamentowych „Lamentacji Jeremiasza” jest dziełem niezwykle rzadko wykonywanym, a ujmującym poprzez kunsztowną harmonię i niezwykle ekspresyjną melodykę, podkreślającą treści biblijne. Lamentacje wybrzmią w połączeniu z przecudnej urody airs de cour, w których tematyka miłości i spokoju przeprowadzi słuchaczy od ciemności do światła. Całość dopełnią kompozycje instrumentalne wersalskich mistrzów muzyki – Couperina i Delalande’a.

Zapraszamy! Koncert z pewnością wprowadzi słuchaczy w zadumę towarzyszącą Wielkiemu Postowi, dając przy tym niebywałą przyjemność z możliwości obcowania z muzyką na żywo. To pierwsze muzyczne spotkanie z cyklu pięciu koncertów zaplanowanych przez Muzeum Instrumentów Muzycznych, oddział MNP na 2025 rok. Kolejne w maju, wrześniu, listopadzie i grudniu.

Początek koncertu o godzinie 19:00. Bilety w cenie 60 zł dostępne w kasie muzeum i na platformie sprzedaży biletów on-line ToBilet.pl od 2 kwietnia 2025 r.

Wystąpią:
♦ Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran
♦ orkiestra Accademia dell’Arcadia:
– Michał Grześkowiak – skrzypce
– Dymitr Olszewski – skrzypce
– Matylda Adamus – wiolonczela
– Kamil Lis – pozytyw
– Monika Woźniak – klawesyn
– Jan Kiernicki – arcylutnia
♦ Maciej Prochaska – słowo o muzyceKliknij tutaj, aby zmienić ten tekst

Program „Wielki Tydzień w La Chapelle Royale”:
Michel Lambert „Vos mépris chaque jour”
♦ Michel Lambert „Ma bergère est tendre et fidèle”
♦ Honoré d’Ambruis „Le doux silence”
♦ Michel Richard Delalande „Grand Pièce Royal”
♦ François Couperin „Apotheose de Corelli”
♦ François Couperin „Les Barricades mystérieuses”
♦ François Couperin „Lecons de tenebres”

Anna Mikołajczyk-Niewiedział

Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, Opery Bałtyckiej czy Opery Wrocławskiej, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych ról, między innymi w operach Mozarta, Czajkowskiego, Verdiego czy Strawińskiego.

Prawykonania swoich dzieł powierzają jej często współcześni kompozytorzy, tacy jak Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Piotr Moss, Elżbieta Sikora.

Znaczącym sukcesem była kreacja tytułowej partii w operze „Madame Curie” Elżbiety Sikory – prapremiera w listopadzie 2011 roku w Paryżu. Przedstawienie zrealizowane przez Operę Bałtycką, w reżyserii Marka Weissa, pod batutą Wojciecha Michniewskiego spotkało się z wielkim entuzjazmem publiczności i krytyków a śpiewaczka wraz z kompozytorką zostały nagrodzone w plebiscycie „Gazety Wyborczej Trójmiasto” Sztormy 2011. Za rolę Marii, Anna Mikołajczyk otrzymała  również nagrodę teatralną Prezydenta Miasta Gdańska. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l’Europe de l’Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD „Madame Curie” wydane przez firmę DUX.

Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej, z którą związany jest debiut artystyczny śpiewaczki.

W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej „Dla największej indywidualności artystycznej” w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

W dorobku artystki znajdują się występy na deskach światowych scen, w towarzystwie wybitnych muzyków i dyrygentów. Z dumą propaguje dorobek polskich kompozytorów wszystkich epok.

Dokonała nagrań ponad 50 albumów płytowych, a wśród nich jest 12, które otrzymały nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK, między nimi solowa płyta na której śpiewaczka prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego została wyróżniona dwiema nagrodami FRYDERYK 2008 w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku. Nagrodą FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna doceniona została płyta wydana przez Chopin University Press: Stabat Mater – Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae – Paweł Łukaszewski. Wraz z Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim nagrała wszystkie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, płyta jest laureatem Fryderyka 2022 w kategorii: Muzyka Kameralna – Duety.

W 2023 roku uzyskała tytuł profesora sztuki. Prowadzi klasę śpiewu solowego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Accademia dell’Arcadia

Orkiestra barokowa zajmująca się wykonawstwem muzyki dawnej na instrumentach historycznych w zgodzie z historyczną praktyką wykonawczą. Założona w 2001 roku przez trzech muzykologów-instrumentalistów: Michała Grześkowiaka, Piotra Podlipniaka i Macieja Prochaskę przez ponad 20 lat wypracowała swój charakterystyczny styl – duża obsada continuo oraz doskonałe wyczucie form tanecznych to cechy charakterystyczne zespołu. Tworzący orkiestrę muzycy to zdolni wykonawcy pełni energii, wrażliwości i zaangażowania, stale poszerzający swoją wiedzę i umiejętności.

Założenia zespołu skupiają się przede wszystkim na świadomej stylistycznie i wyrazowej interpretacji muzyki dawnej. Repertuar orkiestry jest bardzo szeroki – od kameralnych dzieł europejskiego baroku, przez utwory z polskich archiwów, po opery końca XVIII wieku. Część repertuaru została utrwalona na ośmiu płytach z cyklu Musica Restituta. Accademia dell’Arcadia była także zaangażowana w projekt wydawniczy Jasnogórska Muzyka Dawna (trzy płyty).

Accademia dell’Arcadia na stałe współpracuje ze Stowarzyszeniem Miłośników Kultury i Sztuki oraz Fundacją Harmonia Artis. Wraz z orkiestrą współpracuje wielu wybitnych muzyków, m.in.: Agnieszka Budzińska-Benett, Roberto Balconi, Maria Banaszkiewicz-Bryła, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Bartłomiej Stankowiak, Marek Toporowski, Brigit Schmieder, Hans Schnorr, Marianne Pfau, Christian Ahrens, Nathan Plante, Mirosław Feldgebel.