LEON WYCZÓŁKOWSKI, Z Nosala, 1904

Leon Wyczółkowski (1852–1936)
Z Nosala, 1904

pastel na tekturze, 95 × 70,5 cm
wł. Fundacji im. Raczyńskich przy MNP

Grudniowe dni skłaniają do zwrócenia uwagi na przepiękne, nastrojowe obrazy polskich pejzaży zimowych. Wyczółkowski od 1904 do 1907 roku, podczas pobytów w Zakopanem, stworzył wiele obrazów ukazujących widoki Tatr. Powstało wówczas kilkadziesiąt wersji Czarnego Stawu i Morskiego Oka, przede wszystkim w technice pastelu, także w technikach graficznych, rzadziej w malarstwie olejnym. Artysta był pod wielkim urokiem otaczającej go natury – w jednym tylko roku namalował siedemdziesiąt kilka dzieł z motywami zakopiańskimi.

Zimowy pejzaż zakupił do swojej kolekcji Roger Raczyński w roku 1905. Na odwrocie dzieła widnieje autorski tytuł Z Nosala, choć obraz był wielokrotnie publikowany pod różnymi tytułami: Z Tatr, Krajobraz górski w zimie, Chaty góralskie w śniegu lub Zakopane/Wiatr halny.

 

From Nosal Mountain, 1904
pastel on cardboard, 95 × 70.5 cm
property of the Raczyński Foundation at the National Museum in Poznań

The days of December call for attention to the beautiful, atmospheric paintings of Polish winter landscapes. From 1904 to 1907, during his stays in Zakopane, Wyczółkowski made numerous paintings depicting views of the Tatra Mountains. At that time, he created several dozen versions of Czarny Staw Lake and Morskie Oko Lake, mainly pastels, but also prints, and less frequently oils. The artist was captivated by the surrounding nature and painted over seventy with motifs from Zakopane in just one year.

Roger Raczyński added the winter landscape to his collection in 1905. On the backside of the painting there is the author’s title From Nosal Mountain, even though it has been published multiple times under various titles: From the Tatras, Mountain Landscape in Winter, Highland Cottages in Snow, or Zakopane/Mountain Wind.