Krajobraz/ pejzaż

Krajobraz/ pejzaż

Opis:

Paul (l’abbé Paul) Buffet (1864-1941) – urodzony w Paryżu artysta i ilustrator francuski specjalizujący się w malarstwie historycznym, orientalnym i pejzażowym. Od 1885 roku kształcił się u Gustava Boulangera i Julesa Lefebvre’a w paryskiej École des Beaux-Arts. Od 1886 wystawiał na Salonie Société des Artistes Français, którego członkiem został w roku następnym.

W 1892 przystąpił do założonego przez Léonce Bénédite’a Société des Peintres Orientalistes. Za obraz inspirowany powieścią „Salammbô” Gustave’a Flauberta, wystawiony na Salonie 1894 roku, otrzymał stypendium, dzięki któremu odwiedził Włochy i Etiopię, portretując tam cesarza Menelika II.
Autor fresków w budynkach publicznych i kościelnych we Francji i Hiszpanii. Od 1911 roku członek Comité des Orientalistes Français oraz oficjalny malarz Ministerstwa ds. kolonii. W 1916 roku po zakończeniu seminarium duchownego w Issy-les-Moulineaux został kapelanem i katechetą sierocińca nowicjuszy w Auteuil, a w trzy lata później kapelanem „ Jeunes Catholiques des Beaux-Arts” i „Société de S.-Jean pour l’encouragement à l’art. Chrétien”. Uhonorowany wieloma nagrodami. Od 1935 r. kawaler Legii Honorowej.

Opis obrazu:

Omawiany krajobraz, namalowany szerokimi, impastowymi pociągnięciami pędzla ukazuje widoczną na pierwszym planie rozległą, bezludną łąkę zamkniętą pasmem drzew i rysującego się w oddali niewielkiego wzniesienia. Nad tym uchwyconym z lekkiego podwyższenia widokiem rozciąga się bezmiar nieba zasnutego ciężkimi, kłębiastymi chmurami. Ich mleczne, szarobłękitne i stalowe formacje wpływają na przygaszoną oliwko-zielonkawo-złotą tonację łąki oraz ginące w ultramarynowym cieniu brązowo-zielonkawe, syntetycznie oddane korony drzew i krzewów. Ten mocny, ciemny pas oddzielający łąkę od nieba ożywiają złocące się polne zarośla oraz złoto-ugrowe zbocza dalekiego wzniesienia.

Kompozycja Buffeta to kolorystyczna impresja budowana zgaszonymi barwami , która oddaje nastrój pochmurnego, ciepłego, jeszcze jesiennego dnia. Odnajdujemy w niej, wywodzącą się z impresjonizmu plenerową wrażliwość na światło i kolor oraz syntetyzujące tendencje postimpresjonizmu.

Tekst: Ewa Leszczyńsk
Literatura:

*Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.45.
** https://fr.wikipedia.org/wiki/Paul_Buffet [dostęp: 23.07.2021]
*** http://www.artnet.com/artists/paul-buffet/ [dostęp: 23.07.2021]