Morze (Fale)

Morze (Fale)

Opis:

Na bretońskiej wyspie Bréhat mieszkał i pracował August Philippe Matisse (1866-1931) – francuski malarz przełomu XIX/XX wieku. Jego nazwisko było często mylone z osobą innego współczesnego mu artysty Henri Matisse’a, jednak nie łączyło ich żadne pokrewieństwo. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Dijon, a następnie kontynuował swą naukę w paryskiej Académie Julian, gdzie został uczniem Léona Bonnata. Od 1895 roku aż do śmierci należał do Société des Artistes Français, na którego Salonach pokazywał swoje, często nagradzane obrazy. Zapisał się także w historii Salonów Jesiennych, wystawiając kilkakrotnie swe prace w prestiżowej hali Grand Palais.

Twórczość A.P. Matisse’a znana jest głównie z pejzaży marynistycznych, ukazujących fragmenty wybrzeża czy żeglujących łodzi. Dużą część jego dorobku artystycznego zajmuje również zagadnienie samej fali, której ruch zostaje zatrzymany na powierzchni płótna. I choć w swojej pracy najczęściej sięgał po farby olejne to wspomnieć należy, że specjalizował się także w sztuce witrażownictwa, a w roku 1924 przygotował jeden z oficjalnych plakatów pierwszych Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Chamonix we Francji.

Opis obrazu:

„Morze” prezentowane w Galerii Rogalińskiej przedstawia kompozycję, której głównym tematem jest fala rozbijająca się o skały. Umiejscowione są one na wysokości linii horyzontu z lewej strony pola obrazowego. Centralną część płótna zajmuje figura spienionej fali morskiej, która jest najjaśniejszym akcentem kolorystycznym. Jej zapowiedź odnaleźć można przy prawej krawędzi dzieła, co sygnalizują białe, drobne pociągnięcia pędzla. W wyraźny sposób podkreślają one podział dwóch stref: nieba i wody zatopionych w mroku. Ich ciemna gama barwna jest zestawieniem odcieni szarości i fioletu, wyróżniających się w górnej części dzieła oraz granatu i zieleni przeważających w partii dolnej. Całą powierzchnię wypełniają nieregularne linie budujące dynamiczną przestrzeń obrazu. Sprawiają wrażenie wyrzeźbionych ze względu na technikę impastu, którą posłużył się artysta: farba została nałożona grubymi warstwami, co wpłynęło na efekt szorstkości faktury.

Powyższa praca jest pierwszą z trzech omawianych w cyklu „Morskie opowieści”. Dokąd dalej poprowadzą nas wody? Przekonamy się już w środę. (Nie odpłyniemy zbyt daleko, nadal pozostaniemy w III Sali Galerii Malarstwa w Rogalinie).

Tekst: Patrycja Plenzler
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M. Gołąb, A. Ławniczakowa, M. P. Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, nota biograficzna, s. 145.
– https://www.proantic.com/en/display.php?mode=obj&id=519172, data dostępu: 20.07.2020
– https://www.invaluable.com/…/poster-auguste-matisse-1866-19…, data dostępu: 20.07.2020