Opis:
Maurice Galbraith Cullen (1866-1934) studiował rzeźbę w National Monument w Montrealu i w École des Beaux-Arts w Paryżu. Został członkiem Royal Canadian Academy oraz wykładowcą w szkole Art Associan w Montrealu. Jako kanadyjski artysta zafascynowany był pejzażem zimowym, który najczęściej pojawiał się w jego twórczości, jednak na sposób jego malowania duży wpływ mieli barbizończycy i impresjoniści.
Opis obrazu:
Skuta lodem i pokryta śniegiem rzeka unieruchomiła barki, które stłoczone jedna przy drugiej, jakby dla dodania sobie otuchy, cierpliwie czekają na odwilż. Obsługujący statki także zostali zakładnikami mrozu. Delikatne dymy unoszące się z łodzi oraz ślady stóp na śniegu pokrywającym lód, świadczą o obecności tymczasowych mieszkańców statków. Wokół rzeki, poza pokrytym śniegiem domem, widoczne są jedynie bezlistne, zimowe drzewa i okoliczne wzgórza, pobieżnie zaznaczone przez artystę.
W obrazie panuje niemal gęsta atmosfera bezruchu oraz chłodu emanującego z matowych bieli, błękitów i szarości. Artysta skupił uwagę na niuansach barwnych lodu, w którym obija się obraz najbliższej barki, pobliskich drzew i domu o barwie jasnego ugru. Odsłonięty fragment lodu mieni się wieloma odcieniami błękitu i granatu. Obraz namalowany jest wyraźnymi, grubo kładzionymi pociągnięciami pędzla, przez co warstwa malarska nie pozwala o sobie zapomnieć.
Tekst: Sylwia Korczak
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.65.