Opis:
Carl von Marr (1858-1936) był artystą niemieckim, związanym z „Luitpold-Gruppe”, „Bayern” oraz „Ortsgruppe München des Verbandes deutscher Illustratoren”. Nauki pobierał u Ferdinanda Schaussa w Weimarze, Karla Gussowa w Berlinie oraz u Gabriela von Maxa i Wilhelma von Lindenschmita w Monachium. W 1909 roku nadano mu tytuł szlachecki. W początkowym okresie twórczości malował przede wszystkim sceny z historii Niemiec oraz portrety. Jednak największe uznanie przyniosły mu akty kobiece*.
Opis obrazu:
Dzieło jest studium do większego, olejnego obrazu. Przedstawiona na nim modelka pojawia się na kilku innych pracach artysty **. Ukazana została w pozycji siedzącej, w bardzo charakterystycznej pozie. Ciało w lekkim skręcie przedstawione zostało do poziomu kolan. Uda i łono osłonięto delikatną, na półprzezroczystą, białą tkaniną. Kobieta odchyla się w lewą stronę. Kierunek ten uwydatniony zostaje dodatkowo bezwładnie ułożoną lewą ręką spoczywającą na grzbiecie dłoni oraz przynależną do tej samej części pola obrazowego, skłonioną w lewą stronę głową. Pochylenie głowy wzmocniono przytrzymującą upięte rudawe włosy prawą dłonią, podniesioną aż do wysokości ramienia.
Takie upozowanie modelki całą uwagę widza skupiając na nagich piersiach i partii brzucha. Uniesiona prawa ręka umożliwia pełniejsze ich doświetlenie promieniami światła padającego z lewej strony pola obrazowego. Ochrowo zaznaczone tło podkreśla linie finezyjnie wygiętego ciała kobiety. Z kolei brunatne plamy barwne powielają lewą część jej sylwetki w postaci rzucanego przez nią cienia.
Tekst: Agnieszka Wajroch
Literatura:
*Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M. Gołąb, A. Ławniczakowa, M. P. Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, nota biograficzna, s. 140,
**Ibidem, poz. kat. 253, s. 141.