- To wydarzenie minęło.
Wiele / Niewiele. Dwie drogi myślenia w projektowaniu graficznym
Założeniem prezentowanej wystawy obiektów z kolekcji Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu jest porównanie przeciwstawnych kompozycji opartych na celowym zagęszczeniu detalu z tymi o minimalistycznym charakterze. Pojęcie horror vacui (tendencja do całkowitego wypełniania pola powierzchni przedmiotu mnogością motywów ornamentalnych) silnie kontrastuje z amor vacui (operowanie dużymi, płaskimi powierzchniami bez ornamentu). Obie kategorie można powiązać nie tylko z dekoracją architektoniczną czy zdobieniem przedmiotów, z którymi zwyczajowo się je łączy – ich różnorodne oblicza możemy z powodzeniem znaleźć w projektowaniu graficznym. Przywołane przeciwstawne drogi myślenia, intensywna ekspresja w kontraście do wyciszenia o intelektualnym zabarwieniu, mają wiele odcieni, wynikają zarówno z tradycji kraju pochodzenia artystów, jak i ich temperamentów twórczych.
Pierwszą część wystawy stanowią kompozycje oparte na świadomej redukcji elementów i klarowności obrazu. Jednym z zabiegów pozwalającym wypracować ten efekt jest wykorzystanie dużej przestrzeni bieli, na którą nałożona jest umiejętnie wyważona typografia, symbol lub minimalistyczny rysunek. Innym – silna geometryzacja w rozmaitych wariantach kolorystycznych.
Odmiennie prezentują się prace o bogatych kompozycjach, czy to zapisanych w lekkiej formie malarskiej, czy ujętych w rygorystyczne ramy symetrii. Wśród prezentowanych plakatów znajdują się między innymi prace z nurtu o nasilonej ekspresji malarskiej i swoistej nonszalancji graficznej polskiej szkoły plakatu, silnie oddziałujące na odbiorcę plakaty psychodeliczne drugiej połowy lat 60. XX w. czy przykłady reprezentujące różnorodne stylistyki współczesnego projektowania szwajcarskiego.
Obie grupy plakatów zostały wzbogacone o przykłady grafiki wydawniczej (okładki czasopism, ilustracja książkowa), które pozwalają poszerzyć spektrum postrzegania projektowania graficznego, jak i pokazać bogactwo oraz złożoność budowanej przez blisko 55 lat kolekcji Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Wystawie towarzyszy katalog z esejem i notami dotyczącymi prezentowanych obiektów.
Pod nazwą „Graphic Concept” kryje się cykl działań prezentujących Galerię Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu. Wystawy pod wspólnym tytułem przewodnim organizowane są wyłącznie w oparciu o zbiory własne i podejmują różne aspekty tematyczne i formalne. Wiosną 2020 r. odbyła się pierwsza wystawa w serii: Siedzisko, krzesło, tron.
Mecenas Muzeum Narodowego w Poznaniu:
Patroni medialni: