Graphic Concept | Krótka historia pracy w plakacie – od robotnika do AI
Praca i jej obraz w grafice projektowej to temat rzadko poruszany, jednak jest obecny i przybiera rozmaite formy. W zależności od historycznego okresu oraz miejsca różne aspekty środowiska pracy są wykorzystywane w komunikacji. Plakaty nawołują do zwiększenia wydajności pracy (propaganda socrealistyczna) ale też do ochrony praw robotników (Solidarność). Ostrzegają przez zagrożeniami (plakaty BHP) oraz kształtują role społeczne. Plakat propagandowy wpływa na sposób postrzegania pracy przez odbiorcę i ma osiągnąć zamierzony efekt: ostrzegać, chronić, nakłaniać. Ale czy to jego jedyna funkcja? Jak pokazywana jest praca i nasz stosunek do niej we współczesnym projektowaniu graficznym? Przyjrzymy się płynnej zmianie głównego bohatera: od robotnika do AI.
Pod nazwą „Graphic Concept” kryje się cykl działań Galerii Plakatu i Projektowania Graficznego z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Co roku za pośrednictwem wykładów prezentowana jest nie tylko różnorodna kolekcja zbiorów graficznych muzeum – zarówno polskich, jak i zagranicznych, ale także poruszana jest szeroko pojęta problematyka grafiki jako wizualnego komunikatu pełnego treści społecznych, kulturalnych czy politycznych.
Tegoroczna odsłona cyklu jest szczególna, bowiem powstała we współpracy z poznańską uczelnią Collegium da Vinci. Studenci przygotowywali projekty, z których do realizacji wyłoniony został jeden – Gabrieli Kowalskiej, który stanowić będzie identyfikację wizualną dla „Elementarza Współczesności”.
Po raz pierwszy w historii cyklu teoria łączy się z praktyką w sposób szczególny, bo z młodą projektantką.
Data: 10 maja
Godzina: 13:00
Miejsce: Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu
Bilety: normalny – 10 zł, studencki – 1 zł
Prowadzenie: Anna Grabowska-Konwent