 
Muzeum Kultur Świata OTWARTE
24 października 10:00 - 31 grudnia 16:00
Na siedmiu kontynentach, w blisko 200 państwach zamieszkuje ponad osiem miliardów ludzi. Ludzi, przynależących do różnych grup etnicznych i społeczności, a tym samym reprezentujących zgoła inne kultury. Te ostatnie oddziałują na siebie i wzajemnie przenikają. Fakt ten nie tyle zaskakuje, choć niektóre połączenia niekiedy naprawdę wprawiają w osłupienie, co zachwyca i zachęca do ich poznawania. Żądni wrażeń, chętnie wyruszamy w bliższe i dalsze podróże. Świat stoi otworem! Zupełnie jak Muzeum Kultur Świata, które powróciło na kulturalną mapę Poznania po kilkuletnim remoncie!
Pod nowym szyldem
Ten oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu funkcjonował wcześniej pod nazwą Muzeum Etnograficzne. Nie oddawała ona jednak w pełni istoty miejsca, w którym zgromadzono artefakty z 54 państw z każdego z kontynentów, ukazując tym samym niezwykłe bogactwo kultur całego globu.
Ponad 17 tysięcy obiektów,
kilka tysięcy etnograficznej dokumentacji źródłowej
To intrygujący zbiór dawnych i współczesnych przedmiotów, przedmiotów dnia codziennego i świątecznego, narzędzi pracy, obiektów kultu czy dzieł sztuki. Wśród nich te najcenniejsze, które wyróżniają Muzeum Kultur Świata na tle innych muzeów etnograficznych jak:
 największa w kraju i na świecie kolekcja wielkopolska z prawdziwymi perełkami w postaci unikatowej kolekcji stroju bamberskiego, stroju wiejskiego poznańskiego, stroju biskupiańskiego, wielkopolskich czepców złotych, haftów snutkowych, XIX-wiecznej rzeźby kultowej,
największa w kraju i na świecie kolekcja wielkopolska z prawdziwymi perełkami w postaci unikatowej kolekcji stroju bamberskiego, stroju wiejskiego poznańskiego, stroju biskupiańskiego, wielkopolskich czepców złotych, haftów snutkowych, XIX-wiecznej rzeźby kultowej,
 największa w Polsce i jedna z większych w Europie (obok muzeów w Albanii, Belgradzie, Kosowie, Sankt Petersburgu i Wiedniu) kolekcja albańska,
największa w Polsce i jedna z większych w Europie (obok muzeów w Albanii, Belgradzie, Kosowie, Sankt Petersburgu i Wiedniu) kolekcja albańska,
 pierwszorzędna pod względem jakościowym kolekcja huculska z pokuckimi obrazami, kaflami piecowymi i biżuterią,
pierwszorzędna pod względem jakościowym kolekcja huculska z pokuckimi obrazami, kaflami piecowymi i biżuterią,
 wyjątkowa w skali kraju i rzadka w Europie jurta kazachska wraz z wyposażeniem,
wyjątkowa w skali kraju i rzadka w Europie jurta kazachska wraz z wyposażeniem,
 jedyna w Polsce kolekcja półtora tysiąca obiektów ceramiki prekolumbijskiej z XIV – XV wieku (najstarszy obiekt datowany na ok. 1250-150 p.n.e.),
jedyna w Polsce kolekcja półtora tysiąca obiektów ceramiki prekolumbijskiej z XIV – XV wieku (najstarszy obiekt datowany na ok. 1250-150 p.n.e.),
 najcenniejsza i najstarsza w Polsce kolekcja nowogwinejska jeszcze sprzed wpływów cywilizacji Zachodu.
najcenniejsza i najstarsza w Polsce kolekcja nowogwinejska jeszcze sprzed wpływów cywilizacji Zachodu.
Dobrze znany adres
Wszystkie pod dobrze znanym adresem: ul. Grobla 25, wejście od ul. Mostowej 7 przez park z dorodnym starodrzewem i urzekającą studzienką. Zresztą sam budynek muzeum stanowi zabytek – to dawna siedziba loży masońskiej, która niegdyś uchodziła za jeden z najbardziej imponujących budynków lożowych w Europie. Dziś odzyskał swój blask i zachwyca! Zrewitalizowano hol, który wręcz rozkwita (kto zobaczy na własne oczy, będzie wiedzieć o czym mowa), klatkę schodową, przestrzenie biurowe i socjalne. Powstały nowe sale – edukacyjna i wytchnieniowa, a w odnowionych, przestronnych przestrzeniach ekspozycyjnych snujemy kilka różnych, płynących równolegle historii.
EXotica?
Kuratorki
Urszula Baszczyńska-Gosz
Katarzyna Helak
dr hab. Joanna Minksztym
Zapraszamy do refleksji nad europocentrycznym rozumieniem słowa „egzotyczny”.
Miejsca oraz kultury, w których powstały prezentowane na ekspozycji przedmioty, były przez długi czas określane i traktowane w Europie jako „egzotyczne”, czyli „zewnętrzne” (gr. exotikós) lub „ex-otic” – nieznane nawet ze słyszenia. Funkcjonowały poza kręgiem kultury europejskiej, uznawanym za najważniejszy i jedyny poprawny. Często (mniej lub bardziej świadomie) były poddawane stereotypizacji, orientalizacji, idealizacji, wreszcie – egzotyzacji. Skutkowało to uproszczeniami oraz prymitywizacją w ich postrzeganiu i rozumieniu. Podejście takie zauważalne jest w kulturze Zachodu do dziś.
Obok muzealiów z różnych krajów świata umieściliśmy 20 odpowiadających im wiekiem, funkcją lub formą przedmiotów z Polski. Może Was zaskoczyć to zestawienie! Jednak czy faktycznie zabytki te tak bardzo się między sobą różnią? Które z nich są bardziej „egzotyczne”? Co o tym decyduje?
W nawiązaniu do rozwijającego się od lat 80. XX wieku nurtu postkolonialnego, chcemy Was zachęcić, abyście zwiedzając wystawę odpowiedzieli sobie na pytania: co, kiedy, przez kogo i dlaczego nazywane jest „egzotyką”? Jakie emocje wywołuje to określenie? A może „egzotyka” to w dzisiejszym globalnym świecie pojęcie już niestosowne? Niepoprawne? Nieaktualne? „EX”?
Wystawa nie daje gotowych odpowiedzi, lecz zaprasza do dialogu i dyskusji.
Kreacje.
Stroje ludowe rysowane na miarę.
Kuratorka
Iwona Rosińska
Wystawa prezentuje kolekcję kolorowych rysunków ze zbiorów własnych Muzeum Kultur Świata. Składa się na nią 50 prac nigdy wcześniej niepokazywanych i niepublikowanych. Powstały jako dokumentacja wizualna Zbiorów Ludoznawczych im. Heleny i Wiesławy Cichowicz. Rysowane z natury, przedstawiają unikatowe stroje ludowe oraz ich elementy, a opisy strojów z tych rysunków znajdują się w „Przewodniku po zbiorach Towarzystwa Ludoznawczego” z 1911 roku.
Prace zostały wykonane zostały w latach 1930-1939, między innymi przez Tadeusza Kołomłockiego, Tadeusza Kurpińskiego oraz Wandę Ebertównę. Daty zapisane na rysunkach świadczą o tym, że niektóre z nich powstawały tuż przed wybuchem II wojny światowej. To podkreśla ich wyjątkowość i wywołuje wrażenie niesamowitości. Większość z przedstawionych na rysunkach strojów nie przetrwało pożogi wojennej i nigdzie się nie zachowało, nawet w zbiorach muzealnych.
Pod warstwą estetyczną i artystyczną rysunków kryje się niezwykły materiał źródłowy. Są one wiernym odwzorowaniem strojów ze wszystkimi detalami, z wymiarami poszczególnych części ubrania, zawierają informacje, które pozwalają na zrekonstruowanie danego stroju. I dzięki temu na ekspozycji obok rysunków pojawi się sukmana wielkopolska, kabat krotoszyński, kabat ołobocki, tołubek z Myjomic i czamara bamberska, uszyte specjalnie na tę wystawę, wyłącznie na podstawie rysunków.
Te delikatne kolorowe dokumenty z papieru to inspirujący materiał zapraszający do kreatywności.
Muzeum Kultur Świata
Kuratorki projektu
Dagmara Pawlak
Karina Adamska
Aranżacja
Koza Nostra Studio
Na zdjęciach kadry z ekspozycji Muzeum Kultur Świata, fot. MNP.
 
	 













 
			 
			