
Weekend otwarcia Muzeum Kultur Świata
24 października 10:00 - 26 października 17:00
Na siedmiu kontynentach, w blisko 200 państwach zamieszkuje ponad osiem miliardów ludzi. Ludzi, przynależących do różnych grup etnicznych i społeczności, a tym samym reprezentujących zgoła inne kultury. Te ostatnie oddziałują na siebie i wzajemnie przenikają. Fakt ten nie tyle zaskakuje, choć niektóre połączenia niekiedy naprawdę wprawiają w osłupienie, co zachwyca i zachęca do ich poznawania. Żądni wrażeń, chętnie wyruszamy w bliższe i dalsze podróże. Świat stoi otworem! Zupełnie jak Muzeum Kultur Świata, które od 24 października 2025 roku wraca na kulturalną mapę Poznania po kilkuletnim remoncie!
Pod nowym szyldem
Ten oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu funkcjonował wcześniej pod nazwą Muzeum Etnograficzne. Nie oddawała ona jednak w pełni istoty miejsca, w którym zgromadzono artefakty z 54 państw z każdego z kontynentów, ukazując tym samym niezwykłe bogactwo kultur całego globu.
Ponad 17 tysięcy obiektów,
kilka tysięcy etnograficznej dokumentacji źródłowej
To intrygujący zbiór dawnych i współczesnych przedmiotów, przedmiotów dnia codziennego i świątecznego, narzędzi pracy, obiektów kultu czy dzieł sztuki. Wśród nich te najcenniejsze, które wyróżniają Muzeum Kultur Świata na tle innych muzeów etnograficznych jak:
największa w kraju i na świecie kolekcja wielkopolska z prawdziwymi perełkami w postaci unikatowej kolekcji stroju bamberskiego, stroju wiejskiego poznańskiego, stroju biskupiańskiego, wielkopolskich czepców złotych, haftów snutkowych, XIX-wiecznej rzeźby kultowej,
największa w Polsce i jedna z większych w Europie (obok muzeów w Albanii, Belgradzie, Kosowie, Sankt Petersburgu i Wiedniu) kolekcja albańska,
pierwszorzędna pod względem jakościowym kolekcja huculska z pokuckimi obrazami, kaflami piecowymi i biżuterią,
wyjątkowa w skali kraju i rzadka w Europie jurta kazachska wraz z wyposażeniem,
jedyna w Polsce kolekcja półtora tysiąca obiektów ceramiki prekolumbijskiej z XIV – XV wieku (najstarszy obiekt datowany na ok. 1250-150 p.n.e.),
najcenniejsza i najstarsza w Polsce kolekcja nowogwinejska jeszcze sprzed wpływów cywilizacji Zachodu.
Kadry z ekspozycji Muzeum Kultur Świata, fot. MNP.
Dobrze znany adres
Wszystkie pod dobrze znanym adresem: ul. Grobla 25, wejście od ul. Mostowej 7 przez park z dorodnym starodrzewem i urzekającą studzienką. Zresztą sam budynek muzeum stanowi zabytek – to dawna siedziba loży masońskiej, która niegdyś uchodziła za jeden z najbardziej imponujących budynków lożowych w Europie. Dziś odzyskał swój blask i zachwyca! Zrewitalizowano hol, który wręcz rozkwita (kto zobaczy na własne oczy, będzie wiedzieć o czym mowa), klatkę schodową, przestrzenie biurowe i socjalne. Powstały nowe sale – edukacyjna i wytchnieniowa, a w odnowionych, przestronnych przestrzeniach ekspozycyjnych snujemy kilka różnych, płynących równolegle historii.
Budynek Muzeum Kultur Świata od ul. Mostowej, fot. MNP.
Weekend otwarcia
Specjalnie na otwarcie Muzeum Kultur Świata odsłona dwóch nowych wystaw stałych: „EXotica?” oraz „Kreacje. Stroje ludowe rysowane na miarę”, na spacer po których w weekend otwarcia zabiorą ich kuratorki. Ponadto, na 24, 25 i 26 października zaplanowano szereg atrakcji: pokaz klasycznego tańca indyjskiego, który zaczarowuje magią opowieści, zadziwia techniką obrotów i ekspresją ruchu, zajęcia edukacyjne dla dzieci i wiele, wiele innych.
EXotica?
Kreacje. Stroje ludowe rysowane na miarę.
Zapraszamy do refleksji nad europocentrycznym rozumieniem słowa „egzotyczny”.
Miejsca oraz kultury, w których powstały prezentowane na ekspozycji przedmioty, były przez długi czas określane i traktowane w Europie jako „egzotyczne”, czyli „zewnętrzne” (gr. exotikós) lub „ex-otic” – nie znane nawet ze słyszenia. Funkcjonowały poza kręgiem kultury europejskiej, uznawanym za najważniejszy i jedyny poprawny. Często (mniej lub bardziej świadomie) były poddawane stereotypizacji, orientalizacji, idealizacji, wreszcie – egzotyzacji. Skutkowało to uproszczeniami oraz prymitywizacją w ich postrzeganiu i rozumieniu. Podejście takie zauważalne jest w kulturze Zachodu do dziś.
Obok muzealiów z różnych krajów świata umieściliśmy 20 odpowiadających im wiekiem, funkcją lub formą przedmiotów z Polski. Może Was zaskoczyć to zestawienie! Jednak czy faktycznie zabytki te tak bardzo się między sobą różnią? Które z nich są bardziej „egzotyczne”? Co o tym decyduje?
W nawiązaniu do rozwijającego się od lat 80. XX wieku nurtu postkolonialnego, chcemy Was zachęcić, abyście zwiedzając wystawę odpowiedzieli sobie na pytania: co, kiedy, przez kogo i dlaczego nazywane jest „egzotyką”? Jakie emocje wywołuje to określenie? A może „egzotyka” to w dzisiejszym globalnym świecie pojęcie już niestosowne? Niepoprawne? Nieaktualne? „EX”?
Wystawa nie daje gotowych odpowiedzi, lecz zaprasza do dialogu i dyskusji.
Wystawa prezentuje kolekcję kolorowych rysunków ze zbiorów własnych Muzeum Kultur Świata. Składa się na nią 50 prac nigdy wcześniej nie pokazywanych i nie publikowanych. Powstały jako dokumentacja wizualna Zbiorów Ludoznawczych im. Heleny i Wiesławy Cichowicz. Rysowane z natury, przedstawiają unikatowe stroje ludowe oraz ich elementy, a opisy strojów z tych rysunków znajdują się w „Przewodniku po zbiorach Towarzystwa Ludoznawczego” z 1911 roku.
Prace zostały wykonane zostały w latach 1930-1939, między innymi przez Tadeusza Kołomłockiego, Tadeusza Kurpińskiego oraz Wandę Ebertównę. Daty zapisane na rysunkach świadczą o tym, że niektóre z nich powstawały tuż przed wybuchem II wojny światowej. To podkreśla ich wyjątkowość i wywołuje wrażenie niesamowitości. Większość z przedstawionych na rysunkach strojów nie przetrwało pożogi wojennej i nigdzie się nie zachowało, nawet w zbiorach muzealnych.
Pod warstwą estetyczną i artystyczną rysunków kryje się niezwykły materiał źródłowy. Są one wiernym odwzorowaniem strojów ze wszystkimi detalami, z wymiarami poszczególnych części ubrania, zawierają informacje, które pozwalają na zrekonstruowanie danego stroju. I dzięki temu na ekspozycji obok rysunków pojawi się sukmana wielkopolska, kabat krotoszyński, kabat ołobocki, tołubek z Myjomic i czamara bamberska, uszyte specjalnie na tę wystawę, wyłącznie na podstawie rysunków.
Te delikatne kolorowe dokumenty z papieru to inspirujący materiał zapraszający do kreatywności.
Kuratorki
Urszula Baszczyńska-Gosz
dr hab. Joanna Minksztym
Kuratorka
Iwona Rosińska
Kierowniczki projektu
Dagmara Pawlak
Karina Adamska
Aranżacja
Koza Nostra Studio
Identyfikacja wizualna otwarcia Muzeum Kultur Świata
Dumin.eu Sp. z o.o.