
Świat obrazów | Teresa Tyszkiewicz, Oliwkowa szpilka, 2007
Fascynujące obrazy Teresy Tyszkiewicz pokrywają tysiące szpilek określanych przez artystkę z francuskiego jako épingles. Uważana współcześnie za jedną z klasyczek polskiej sztuki feministycznej, Tyszkiewicz wypracowała na przełomie lat 70. i 80. XX w. swój charakterystyczny język plastyczny, rozpoczynając trwającą przez ponad ćwierćwiecze przygodę z „obrazami szpilkowymi”. Długotrwałe, performatywne seanse nabijania szpilek na płótna stawały się dla artystki nie tylko zapisem zmagań z polem obrazu, lecz także metaforą egzystencjonalnego bólu i kondycji kobiet w Polsce XX wieku.
Na wykładzie przyjrzymy się jednemu z późnych płócien Tyszkiewicz – niedawnemu nabytkowi do kolekcji Galerii Sztuki Współczesnej MNP, „Oliwkowej szpilce”. Przekonamy się, że wyrafinowanie kolorystyczne, nietypowy dla Tyszkiewicz horyzontalny układ płótna i monumentalny format obrazu czynią „Oliwkową szpilkę” jedną z jej najciekawszych prac. Obraz zostanie osadzony w kontekście najważniejszych problemów, które artystka podejmowała w swojej sztuce.
—————————————————————————————————————————–
Data: 26 kwietnia
Godzina: 11:00
Miejsce: Muzeum Narodowe w Poznaniu przy Alejach Marcinkowskiego 9
Bilety: 20 zł normalny / 13 zł ulgowy / 1 zł młodzież ucząca się (do 26. roku życia)
Prowadzenie: Zuzanna Wagner (MNP)
—————————————————————————————————————————–
Świat obrazów to cykl wykładów o wieloletniej tradycji, mający na celu prezentację dzieł z kolekcji Muzeum. Adresowany przede wszystkim do widzów dorosłych, jest również otwarty dla młodzieży. Wykłady odbywają się zawsze w przestrzeni galerii, a głównym bohaterem każdego spotkania jest zwykle jeden obiekt. Poprzez omówienie wybranych dzieł, każdego roku widzowie poznają inną część zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Głównym założeniem cyklu jest to, by muzealne obiekty zaczęły funkcjonować w szerszym ujęciu.
Zapraszani goście oraz pracownicy Muzeum w czasie godzinnego wykładu przybliżają publiczności wybrane obrazy i rzeźby, odkrywając równocześnie ich związki z życiem twórców, z kulturą i problemami danej epoki.