Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności

Zestawienie znaków wskazujące na dofinansowanie z KPO

A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju, realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)

Celem Inwestycji jest zapobieganie długoterminowym negatywnym skutkom pandemii COVID-19 oraz zachęcanie do transformacji zielonej i cyfrowej w sektorze kultury i sektorze kreatywnym.

Słuchowisko dla dzieci do zwiedzania Galerii Sztuki Polskiej MNP

Realizacja projektu pozwoli na powstanie słuchowiska edukacyjnego pt. „Jadzię kręcę, to jest sztuka!”

Eliza Piotrowska – poznańska pisarka, tłumaczka i ilustratorka książek dla dzieci – stworzy specjalną ścieżkę zwiedzania dla dzieci w wieku 6-12 lat. Przybierze ona postać opowieści łączącej wybrane dzieła z kolekcji Galerii Sztuki Polskiej Muzeum Narodowego w Poznaniu. Opowieść ta w atrakcyjny i przystępny sposób przybliży najmłodszym polską sztukę. Opowie o samych artystach i tworzonych przez nich dziełach, pozwalając na zapamiętanie tych najważniejszych z kanonu sztuki polskiej. Scenariusz autorstwa Elizy Piotrowskiej odczytają aktorzy z poznańskiego Teatru Animacji.

Słuchowisko jest bezpłatne, wystarczy przy kasie muzeum sczytać kod QR (w muzeum dostępna jest bezprzewodowa sieć wifi).

Realizacja projektu pozwoli na:

  • udostępnienie szerokiej grupie osób (rodzin z dziećmi, grup szkolnych, osób z dysfunkcją wzroku) zasobów kultury,
  • uatrakcyjnienie zwiedzania muzeum, powodując że młodzi widzowie chętniej wrócą na kolejne spotkania.

całkowity koszt realizacji projektu – 36 150,00 zł brutto
kwota wsparcia – 28 000,00 zł

Jak skutecznie realizować projekty IT w sektorze kultury?
Szkolenie z zarządzania projektami cyfrowymi w celu udostępnienia zasobów dziedzictwa kultury.

Projekt zakłada organizację cyklu bezpłatnych szkoleń z metodyk zarządzania projektami cyfrowymi i podstawowych pojęć używanych w branży IT. Wezmą w nich udział pracownicy instytucji kultury (sektora GLAM) oraz organizacji pozarządowych, których działalność skupia się na cyfryzacji kultury.

Podczas pięciu spotkań uczestnicy dowiedzą się: jak przygotować instytucję do wprowadzenia projektów cyfrowych, w jaki sposób skonstruować harmonogram i budżet projektu, jakie są metodyki zarządzania projektami cyfrowymi, w jaki sposób wdrożyć je w instytucji kultury. Ostatnie spotkanie przybierze formę warsztatów ze studium przypadku i wymianą doświadczeń.

Cykl szkoleń pozwoli na wypracowanie dobrych praktyk. Zostaną one zebrane w publikację pt. „Dobre praktyki instytucji kultury w zarządzaniu projektem cyfrowym”, która zostanie udostępniona na stronie internetowej Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Realizacja projektu pozwoli na:

  •  trwałe podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników kultury,
  • zwiększenie możliwości i dostępności działań z zakresu animacji kulturalnej i edukacji,
  • ochronę i promocję dziedzictwa narodowego poprzez wykorzystanie narzędzi cyfrowych,
  • zwiększenie potencjału instytucji kultury w zakresie digitalizacji dóbr kultury,
  • wzmocnienie funkcjonowania instytucji kultury w środowisku cyfrowym.

całkowity koszt realizacji projektu – 36 160,00 zł brutto
kwota wsparcia – 28 800,00 zł

Cyfrowy park – doświadczenie kultury przez naturę.
Ekodigitalizacja parku przypałacowego w Śmiełowie w budowaniu nowej oferty edukacyjnej i kulturalnej.

Celem projektu jest wykorzystanie i wzmocnienie potencjału przyrodniczego zabytkowego parku przypałacowego w Śmiełowie, który stanowi część Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie. Pozwoli na przygotowanie parku do modernizacji istniejących już elementów i wprowadzenie do rzeczywistości cyfrowej. Umożliwi przeprowadzenie inwentaryzacji parku. Jej wyniki zostaną naniesione na mapę, która będzie dostępna zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej. Na mapie znajdą się informacje o wszystkich roślinach oznaczonych arbotagami (specjalne tabliczki z kodem QR i informacjami o roślinie, jej numerze seryjnym). Za sprawą bezprzewodowej sieci wifi, która powstanie w obrębie śmiełowskiego zespołu pałacowo-parkowego w ramach projektu, każdy zwiedzający będzie miał do niej dostęp.

Wyniki inwentaryzacji posłużą projektowaniu prac pielęgnacyjnych, nasadzeń kompensacyjnych oraz odtwarzaniu pierwotnych rozwiązań krajobrazowych z początków istnienia parku. Będą również upowszechniane w Muzeum Adama Mickiewicza podczas spotkań o tematyce ekologicznej.

Realizacja projektu pozwoli m.in. na:

  • wykorzystanie potencjału parku przypałacowego w Śmiełowie, przekładając się na zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności Muzeum Adama Mickiewicza,
  • regularne aktualizowanie zgromadzonych danych, ich stałe udostępnianie i dalsze wykorzystywanie w różnych obszarach,
  • stworzenie skutecznego narzędzia rewitalizacji parku,
  • włączenie parku w ofertę edukacyjno-kulturalną muzeum,
  • zwiększenie samodzielności odwiedzających park i muzeum.

całkowity koszt realizacji projektu – 123 000 zł brutto
kwota wsparcia – 80 000 zł