Loading Events

JACEK MALCZEWSKI / LECH MAJEWSKI – wystawa wideoartów

Od 26 lipca w Muzeum Narodowym w Poznaniu rozpoczyna się wyjątkowa wystawa czasowa „Jacek Malczewski / Lech Majewski” w formie prezentacji wideoartów Lecha Majewskiego. Na czym polega jej niezwykłość?

O jej wyjątkowości decyduje zarówno technika stosowana przez artystę,
jak i idea dzieła – jest nią rozmowa pomiędzy twórcami, których dzieli całe stulecie.

Tomasz Łęcki, dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu

Kadr z jednego z wideoartów Lecha Majewskiego.
Lech Majewski na planie wideoartów.

Lech Majewski wykorzystał sztukę wideo do interpretacji dzieł Jacka Malczewskiego.
W przygotowanym specjalnie dla Muzeum Narodowego w Poznaniu cyklu 13 etiud filmowych reżyser wykorzystał kilkanaście obrazów młodopolskiego malarza – niektóre z nich, jak „Thanatos”,
„Portret rodziny artysty” czy „Śmierć na etapie”, są eksponowane równolegle do wideoartów w nowo otwartych przestrzeniach Galerii Sztuki Polskiej.

Wizyjne postaci wychodzą z okna pracowni Malczewskiego, przedstawionej na obrazie „Melancholia”,
i przemierzają filmowe pejzaże Majewskiego. Podróżują przez kolejne dziesięciolecia i pory roku,
przez syberyjskie i polskie krajobrazy, docierając ostatecznie do zurbanizowanej metropolii.
Wędrują przez dawną i współczesną Polskę. W drodze stawiają pytania i szukają odpowiedzi.

Czy kajdany opadły z naszych stóp czy wloką się za nami?
Czy wizje Malczewskiego rezonują we współczesności?
Jak bardzo brakuje nam wyobraźni malarza?

Odpowiedzi szukają również widzowie, zaproszeni przez reżysera do wspólnej wędrówki po metaforycznym świecie polskiego symbolisty. Świecie, w którym nie brakuje aniołów, chimer, faunów czy harpii.

A Malczewski? Malczewski staje się pośrednikiem w opowieści snutej przez Majewskiego.
Zaprasza w głąb swych obrazów, by następnie pomóc współczesnemu artyście zilustrować charakter dzisiejszego świata.

Kadr z jednego z wideoartów Lecha Majewskiego - grupa osób w pracowni malarskiej Jacka Malczewskiego
Kadr z jednego z wideoartów Lecha Majewskiego.

Wizualny dialog Lecha Majewskiego z Jackiem Malczewskim pozwolił na postawienie diagnozy współczesności. Jak reżyser postrzega XXI wiek? Jego uwagę przyciąga w dzisiejszym świecie postępujący zanik duchowości, marazm i paraliżujący bezwład, a wszystko to napędzane przez powszechny upadek obyczajów.

 

„Nie próbuję zgadywać, jaki będzie odbiór dzieła, ale jestem pewien, że cykl wideoartów, ułożonych w muzealną wystawę,
nie pozostawi nikogo obojętnym, że włączy nas w zmagania,
które były doświadczeniem Malczewskiego i są doświadczeniem Majewskiego, które są zmaganiami głęboko osobistymi,
ale i zmaganiami narodu.”

Tomasz Łęcki, dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu

 

Wideoarty zostaną zaprezentowane w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w bezpośrednim sąsiedztwie niezwykłych dzieł Jacka Malczewskiego, m.in. „Błędnego koła”, jednej z najbardziej znaczących prac
w dorobku tego młodopolskiego symbolisty. Kolekcja jego obrazów i studiów malarskich,
składająca się z blisko 150 obiektów, jest prawdziwą dumą Muzeum Narodowego w Poznaniu
(większość z 50 dzieł należących do Fundacji im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu,
w tym słynna „Melancholia”, eksponowana jest w oddziale MNP w Rogalinie).

Zakończenie wystawy zaplanowano na 26 stycznia 2025 r. Później wideoarty trafią do paryskiego Luwru.

Kurator: Zuzanna Wagner
Współpraca kuratorska: dr Agnieszka Skalska
Identyfikacja wizualna: dr Agata Kulczyk, dr Marcin Markowski

O autorze

Lech Majewski, fot. Marek Bielecki

Lech Majewski – artysta malarz, reżyser filmowy, teatralny i operowy, twórca wideoartów, poeta i prozaik. Stworzył własny język wypowiedzi artystycznej, w którym nieustannie przewija się uniwersum mitów. Jego dorobek znany jest i ceniony w całym świecie. Miarą jego uznania są duże wystawy w prestiżowych centrach sztuki: w Buenos Aires, Londynie, Paryżu, Wenecji, w wielu miastach Stanów Zjednoczonych, Dalekiego Wschodu i Nowej Zelandii. Wyróżnieniem w skali globalnej była retrospektywa wystawa w The Museum of Modern Art w Nowym Yorku, gdzie premierowo pokazano „Krew Poety”, sekwencję 33 wideoartów wyświetlanych symultanicznie. Jego prace prezentowane są w muzeach m.in. w Luwrze, w Prado w Madrycie, Kunsthistoriche w Wiedniu czy na weneckim Biennale. Doświadczenie pracy scenicznej zdobywał od początku lat 80. i w słynnej londyńskiej inscenizacji „Odysei” Homera, odgrywanej na barce płynącej po Tamizie. Czytaj dalej…

 

 

DATA

Start: 26 lipca
End: 26 stycznia, 2025
Kategoria

Bilety

wstęp na wystawę w cenie biletu do MNP
bilet normalny: 20 zł
bilet ulgowy: 13 zł
bilet dla uczniów i studentów: 1 zł
dzieci poniżej 7. roku życia: wstęp bezpłatny

Dodatkowe informacje

Praktyczne informacje

Wystawa adresowana do osób powyżej 18. roku życia, z uwagi na występujące w niej sceny przemocy i nagość.

Lokalizacja

Aleje Marcinkowskiego 9
Poznań, 61-745 Poland