Ładowanie Wydarzenia

Panel dyskusyjny: Rewolucja wyobraźni? Koło Klipsa i lata 80.

Dorobek grupy Koła Klipsa domaga się rozpoznania w szerszej perspektywie. Lata 80. XX w. to w polskiej świadomości czas zmitologizowany. Z jednej strony postrzegany jest jako okres mroku wywołanego stanem wojennym i totalitarną opresją oraz szarzyzny związanej z trudami życia codziennego podczas kryzysu gospodarczego, a z drugiej strony – jako okres nieposkromionego oporu i walki o wolność. Dyskusja wykroczy poza ten czarno-biały schemat, wychodząc od ukutego przez Marka Krajewskiego terminu rewolucji wyobraźni określającego zmianę aspiracji, oczekiwań, fantazji dotyczących tego, jak powinna wyglądać rzeczywistość. Przemiana wyobrażeń o tym, co jest niemożliwe, a co możliwe i pożądane była w tej dekadzie udziałem wielu Polek i Polaków. Jedną z kluczowych kwestii, która zostanie podjęta w dyskusji, jest to, jak w ten proces włączali się artyści i artystki, a w szczególności grupa Koło Klipsa. Pozostałe wątki to: ulokowanie dorobku kolektywu w kontekście sztuki tego czasu w Polsce, Europie Środkowej i w perspektywie globalnej historii sztuki oraz rozpoznanie, czym była i jest ekspresja.

Paneliści:

dr Jarosław Lubiak jest kuratorem wystaw sztuki współczesnej, wykładowcą, kierownikiem Katedry Kuratorstwa i Realizacji Wystaw w Akademii Sztuki w Szczecinie, w latach 2014-2019 był zastępcą dyrektora do spraw programowych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jest autorem jednego z pierwszych w Polsce programów artystyczno-badawczych poświęconych katastrofie klimatycznej i środowiskowej — Plastyczność planety w CSW Zamek Ujazdowski w 2019. Jest kuratorem międzynarodowych oraz krajowych wystaw — m. in.: Xawery Wolski. Sploty, Centralnym Muzeum Włókiennictwa, Łódź, 2023-2024; Waiting for Another Coming, z Anną Czaban, Ūlą Tornau, Contemporary Art Center, Wilno, 2018; The State of Life: Polish Contemporary Art within the Global Context, National Art Museum of China, Pekin 2015; Witalny realizm grupy Koło Klipsa, Muzeum Sztuki, Łódź, 2014-2015. Zredagował wiele publikacji m. in.: Pożegnanie z polityką sarkazmu. Praktyki artystyczne Łukasza Skąpskiego, Szczecin 2023; Pandemia. Nauka. Sztuka. Geopolityka, z Mikołajem Iwańskim, Szczecin – Poznań 2018; The State of Life: Polish Contemporary Art within the Global Context, National Art Museum of China, People’s Fine Art Publishing House, Beijing 2015; Katja Strunz, Zeittraum #9 für Władysław Strzemiński, Łódź – Köln 2011; Muzeum jako świetlany przedmiot pożądania, Łódź 2010.

dr Jakub Banasiak – historyk i krytyk sztuki, adiunkt w Katedrze Historii Sztuki Polskiej Najnowszej na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich (ASP w Warszawie). Redaktor naczelny czasopisma krytyczno-artystycznego „Szum” (z Karoliną Plintą), członek zespołu rocznika naukowego „Miejsce”. Członek Zarządu AICA Sekcja Polska w kadencjach 2015–2017 oraz 2017–2020. Sekretarz corocznych Seminariów Dłużewskich poświęconych sztuce polskiej XX i XXI wieku, organizowanych przez macierzystą katedrę. Ostatnio opublikował monografię Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982–1993. Stan wojenny, druga odwilż, transformacja ustrojowa (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2020) i kuratorował wystawę Ruchy Tektoniczne. O artystycznych symptomach transformacji (Muzeum Sztuki w Łodzi, program Jarosława Suchana, 2022/2023).

dr Magdalena Radomska jest postmarksistowską historyczką sztuki i historyczką filozofii, adiunktą w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się badaniami nad sztuką postkomunistyczną w postkomunistycznej Europie oraz krytyką kapitalizmu w sztuce. Radomska jest założycielką i kierowniczką Centrum Badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej i Spuścizną Piotra Piotrowskiego, stypendystką między innymi na Courtauld Institute of Art w Londynie, Węgierskiej Akademii Nauk w Budapeszcie oraz Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Zagrzebiu. Radomska jest laureatką wielu grantów – między innymi Narodowego Centrum Nauki (2016-2020), Grantu Wyszehradzkiego (2013, 2020), (Getty Foundation (2022-2024), ESTE Stiftung (2018-2019). Jest autorką tekstów i redaktorką publikacji w wydawnictwach takich jak  Routledge (2022, 2024), Thames&Hudson (2018), Wiley-Blackwell (2020).

 

Wydarzenie towarzyszy najnowszej wystawie czasowej Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku.

 

DATA

9 czerwca
13:00 - 14:30
Kategoria

Bilety

Do udziału w panelu upoważnia zakup biletu do muzeum.
Bilet normalny - 20 zł
Bilet ulgowy - 13 zł
Uczniowie i studenci do 26 r.ż. - 1 zł
Dzieci do lat 7 - bezpłatnie

Lokalizacja

Aleje Marcinkowskiego 9
Poznań, 61-745 Poland