Lekcje muzealne dla klas 4-8

 

  Teatr? Obraz? Czy opowieść? Przed obrazem „Joanna D’Arc” Jana Matejki.
  NOWOŚĆ!

  Jan Matejko był utalentowanym gawędziarzem. Za pomocą pędzla, farb i
  płótna opowiedział niejedną ciekawą, prawie zawsze polską, historię.
  Ogromnych rozmiarów dzieło, które można obejrzeć w  rogalińskiej galerii
  malarstwa, jest wyjątkowe  chociażby z tego powodu, że prezentuje
  opowieść o francuskiej bohaterce, Joannie D’Arc. Kim była ta niezwykła
  dziewczyna? Kim są postacie, które towarzyszą jej na tym przedstawieniu? Dlaczego wnikając do świata
  tej niezwykłej malarskiej opowieści mamy wrażenie, jakbyśmy obserwowali teatralny spektakl?

 

  W kurzu, w trudzie, ale do celu! Opowieść o tym, jak dawniej
  podróżowano.
NOWOŚĆ!

 Wizyta uczestników lekcji w przypałacowej powozowni stanie się
  pretekstem do opowieści o tym, jak i gdzie dawniej podróżowano. W
  trakcie dowiedzą się, czy nie straszne były wówczas zamorskie podróże i
  dalekie piesze wycieczki, a także jakimi środkami transportu 
  przemieszczano się na przestrzeni wieków i jaki był ekwipunek takich podróżników.
  Poznają także kierunki oraz cele bliskich i dalekich wojaży, które podobnie, jak ubiór, zależały nierzadko od
  panującej mody. Zajęcia  podsumujemy podróżniczymi zagadkami i quizem.

 

  Edward Raczyński – marzyciel i pragmatyk

  Opowieść o życiu i głębokim patriotyzmie Edwarda Raczyńskiego.  
  Ukazanie  wszechstronności jego zainteresowań i pracy dla kraju na tle
  wnętrz pałacu rogalińskiego.

  


 

  Czym oświetlić pałac? Opowieść o życiu bez prądu.

  Podczas zajęć poznamy różne pomysły na rozproszenie mroku stosowane
  przed wynalezieniem elektryczności. Sprawdzimy jak w pałacowych
  wnętrzach prezentowały się świece, lampy, żyrandole. Ustalimy, czy
  żyrandol można wykonać z porcelany i czy abażur zawsze znaczył to
  samo. Przekonamy się jak wyglądają: świeca woskowa, stearynowa,
  lampa oliwna i naftowa. Dowiemy się, kto wynalazł lampę naftową.
                                                    Następnie każdy uczestnik zajęć ozdobi własny świecznik lub lampion.

 

  Nie zmarnujcie Niepodległości. Edward Bernard Raczyński 

  Opowieść o niezwykłym życiorysie Edwarda Bernarda Raczyńskiego jest
 jednocześnie relacją o obfitującym w trudne wydarzenia i wybory XX wieku.
 Podczas zajęć, na podstawie przygotowanych kart ze zdjęciami,
 stworzymy swego rodzaju  pokaz nt. życia Ambasadora i Prezydenta, ale
 także kochającego syna, brata, męża i ojca. Omawiane wydarzenia
 przybiorą konkretne kształty fotograficznych wspomnień. Będzie to punkt wyjścia do wspólnych rozważań o
 wzajemnych relacjach człowieka z historią  oraz dyskusji nt. trudnych pojęć: patriotyzmu, społecznej
 odpowiedzialności, bohaterstwa, emigracji. Na koniec powrócimy do ważnych słów Prezydenta, zastanawiając
 się, co mogły znaczyć kiedyś i czy są nadal aktualne. Czy wolność, demokrację i niepodległość można
 zdobyć raz na zawsze?
 

  Jak opisać obraz?

  Jak przekuć obraz na słowo? Jakich słów użyć, żeby opisać to co wyraził
  malarz na płótnie? Podczas lekcji muzealnej uczestnicy na podstawie
  obrazów w Galerii Rogalińskiej dowiadują się, jak zrobić podstawowy opis
  obrazu. Wykorzystując tę wiedzę, najpierw udają się na poszukiwanie
  obrazów, do których znają tylko opis, następnie sami próbują stworzyć
    opis, tak, aby rówieśnicy odnaleźli przedstawiony przez nich obraz.

 

 Fauna i Flora w obrazach Jacka Malczewskiego

 Jacek Malczewski jako wybitny symbolista w swoich obrazach
 zamieszczał wiele szczegółów, które na pierwszy rzut oka mogłyby się
 wydawać zwykłą częścią krajobrazu. Często jednak rośliny, owady czy
 zwierzęta niosły za sobą istotne symboliczne znaczenie, które wspólnie
 spróbujemy odczytać.

 

  Przepis na portret

  Zajęcia omawiają jeden z klasycznych tematów pojawiających się od
  wieków w malarstwie. Portretem nazywamy wykonany przez artystę
  wizerunek osoby, bądź grupy osób. Czy jednak wyjaśnienie jest tak
  proste? W trakcie zajęć dowiemy się, jak wiele typów portretów można
  wyróżnić, czy poza wyglądem postaci możemy coś jeszcze z niego
  odczytać oraz dlaczego w ogóle zaczęto utrwalać wizerunki różnych osób.

 

  Nie zawsze Melancholia. O sztuce Młodej Polski

  Jak daleko pada jabłko od jabłoni? Okazuje się, że całkiem daleko! Uczeń
  może bardzo różnić się od swego malarskiego mistrza. Na lekcji omówione
  zostaną kierunki i najważniejsze dzieła sztuki Młodej Polski zgromadzone
  w rogalińskiej galerii obrazów.  Malczewski, Mehoffer, Wyspiański,
  Pankiewicz, Weiss, Boznańska. Wybitni artyści, których twórczość
  przedstawimy w sposób - jak na sztukę tego okresu przystało - niekonwencjonalny.


 

  Rodzime drzewa i krzewy

  Jak je rozpoznać i rozróżnić? Jaka jest ich symbolika i znaczenie w
  kontekście wierzeń dawnych Słowian? Zajęcia odbywają się w parku.

 

 

 

  Dęby rogalińskie – ikony wielkopolskiego pejzażu

  Naturalistyczny charakter zabytkowego parku krajobrazowego i jego 
  znaczenie dla zachowania zabytkowych drzew. Zajęcia odbywają się w
  parku.

 


 

  Dlaczego ratujemy stare drzewa?

  O znaczeniu starych drzew w krajobrazie przyrodniczym i kulturowym oraz
  metodach ich pielęgnacji uwzględniających obecność chronionych prawem
  owadów, na przykładzie kozioroga dębosza. Zajęcia odbywają się w parku.

 


 

  O czym szumią rogalińskie dęby?

  Zajęcia odbywają się w parku, pośród majestatycznych, pradawnych
  dębów, które pamiętają czasy Słowian mieszkających na tych terenach, a
  także przemiany, które w 966 roku zapoczątkował Mieszko I, a później
  Bolesław Chrobry.