Teatr? Obraz? Czy opowieść? Przed obrazem „Joanna D’Arc” Jana Matejki.
NOWOŚĆ!
Jan Matejko był utalentowanym gawędziarzem. Za pomocą pędzla, farb i
płótna opowiedział niejedną ciekawą, prawie zawsze polską, historię.
Ogromnych rozmiarów dzieło, które można obejrzeć w rogalińskiej galerii
malarstwa, jest wyjątkowe chociażby z tego powodu, że prezentuje
opowieść o francuskiej bohaterce, Joannie D’Arc. Kim była ta niezwykła
dziewczyna? Kim są postacie, które towarzyszą jej na tym przedstawieniu? Dlaczego wnikając do świata
tej niezwykłej malarskiej opowieści mamy wrażenie, jakbyśmy obserwowali teatralny spektakl?
W kurzu, w trudzie, ale do celu! Opowieść o tym, jak dawniej
podróżowano. NOWOŚĆ!
Wizyta uczestników lekcji w przypałacowej powozowni stanie się
pretekstem do opowieści o tym, jak i gdzie dawniej podróżowano. W
trakcie dowiedzą się, czy nie straszne były wówczas zamorskie podróże i
dalekie piesze wycieczki, a także jakimi środkami transportu
przemieszczano się na przestrzeni wieków i jaki był ekwipunek takich podróżników.
Poznają także kierunki oraz cele bliskich i dalekich wojaży, które podobnie, jak ubiór, zależały nierzadko od
panującej mody. Zajęcia podsumujemy podróżniczymi zagadkami i quizem.
Edward Raczyński – marzyciel i pragmatyk
Opowieść o życiu i głębokim patriotyzmie Edwarda Raczyńskiego.
Ukazanie wszechstronności jego zainteresowań i pracy dla kraju na tle
wnętrz pałacu rogalińskiego.
Czym oświetlić pałac? Opowieść o życiu bez prądu.
Podczas zajęć poznamy różne pomysły na rozproszenie mroku stosowane
przed wynalezieniem elektryczności. Sprawdzimy jak w pałacowych
wnętrzach prezentowały się świece, lampy, żyrandole. Ustalimy, czy
żyrandol można wykonać z porcelany i czy abażur zawsze znaczył to
samo. Przekonamy się jak wyglądają: świeca woskowa, stearynowa,
lampa oliwna i naftowa. Dowiemy się, kto wynalazł lampę naftową.
Następnie każdy uczestnik zajęć ozdobi własny świecznik lub lampion.
Nie zmarnujcie Niepodległości. Edward Bernard Raczyński
Opowieść o niezwykłym życiorysie Edwarda Bernarda Raczyńskiego jest
jednocześnie relacją o obfitującym w trudne wydarzenia i wybory XX wieku.
Podczas zajęć, na podstawie przygotowanych kart ze zdjęciami,
stworzymy swego rodzaju pokaz nt. życia Ambasadora i Prezydenta, ale
także kochającego syna, brata, męża i ojca. Omawiane wydarzenia
przybiorą konkretne kształty fotograficznych wspomnień. Będzie to punkt wyjścia do wspólnych rozważań o
wzajemnych relacjach człowieka z historią oraz dyskusji nt. trudnych pojęć: patriotyzmu, społecznej
odpowiedzialności, bohaterstwa, emigracji. Na koniec powrócimy do ważnych słów Prezydenta, zastanawiając
się, co mogły znaczyć kiedyś i czy są nadal aktualne. Czy wolność, demokrację i niepodległość można
zdobyć raz na zawsze?
Jak opisać obraz?
Jak przekuć obraz na słowo? Jakich słów użyć, żeby opisać to co wyraził
malarz na płótnie? Podczas lekcji muzealnej uczestnicy na podstawie
obrazów w Galerii Rogalińskiej dowiadują się, jak zrobić podstawowy opis
obrazu. Wykorzystując tę wiedzę, najpierw udają się na poszukiwanie
obrazów, do których znają tylko opis, następnie sami próbują stworzyć
opis, tak, aby rówieśnicy odnaleźli przedstawiony przez nich obraz.
Fauna i Flora w obrazach Jacka Malczewskiego
Jacek Malczewski jako wybitny symbolista w swoich obrazach
zamieszczał wiele szczegółów, które na pierwszy rzut oka mogłyby się
wydawać zwykłą częścią krajobrazu. Często jednak rośliny, owady czy
zwierzęta niosły za sobą istotne symboliczne znaczenie, które wspólnie
spróbujemy odczytać.
Przepis na portret
Zajęcia omawiają jeden z klasycznych tematów pojawiających się od
wieków w malarstwie. Portretem nazywamy wykonany przez artystę
wizerunek osoby, bądź grupy osób. Czy jednak wyjaśnienie jest tak
proste? W trakcie zajęć dowiemy się, jak wiele typów portretów można
wyróżnić, czy poza wyglądem postaci możemy coś jeszcze z niego
odczytać oraz dlaczego w ogóle zaczęto utrwalać wizerunki różnych osób.
Nie zawsze Melancholia. O sztuce Młodej Polski
Jak daleko pada jabłko od jabłoni? Okazuje się, że całkiem daleko! Uczeń
może bardzo różnić się od swego malarskiego mistrza. Na lekcji omówione
zostaną kierunki i najważniejsze dzieła sztuki Młodej Polski zgromadzone
w rogalińskiej galerii obrazów. Malczewski, Mehoffer, Wyspiański,
Pankiewicz, Weiss, Boznańska. Wybitni artyści, których twórczość
przedstawimy w sposób - jak na sztukę tego okresu przystało - niekonwencjonalny.
Rodzime drzewa i krzewy
Jak je rozpoznać i rozróżnić? Jaka jest ich symbolika i znaczenie w
kontekście wierzeń dawnych Słowian? Zajęcia odbywają się w parku.
Dęby rogalińskie – ikony wielkopolskiego pejzażu
Naturalistyczny charakter zabytkowego parku krajobrazowego i jego
znaczenie dla zachowania zabytkowych drzew. Zajęcia odbywają się w
parku.
Dlaczego ratujemy stare drzewa?
O znaczeniu starych drzew w krajobrazie przyrodniczym i kulturowym oraz
metodach ich pielęgnacji uwzględniających obecność chronionych prawem
owadów, na przykładzie kozioroga dębosza. Zajęcia odbywają się w parku.
O czym szumią rogalińskie dęby?
Zajęcia odbywają się w parku, pośród majestatycznych, pradawnych
dębów, które pamiętają czasy Słowian mieszkających na tych terenach, a
także przemiany, które w 966 roku zapoczątkował Mieszko I, a później
Bolesław Chrobry.