„Matka Boska z dzieciątkiem i koczkodanem” (il. 1)
Autor: NN
Miejsce powstania: Europa
Czas powstania: ok .poł. XVII w
Technika/materiał: olej, płótno
Wymiary: 92 x 68 cm
Sygnatury/napisy:
Własność i nr inwentaryzacyjny: MNP Dep. 2218 (depozyt córek E.B. Raczyńskiego z pałacu Krasińskich w Warszawie)
Miejsce ekspozycji: Muzeum Pałac w Rogalinie, sypialnia Edwarda A. Raczyńskiego
Obraz „Matka Boska z dzieciątkiem i koczkodanem” został namalowany w połowie XVII wieku[1] przez nieznanego malarza. Wprawdzie napis naniesiony na odwrociu przypisuje dzieło doskonałemu włoskiemu malarzowi Benvenuto Tisi, zwanemu Garofalo (1481-1559), ale porównania stylistyczne wykluczają tę atrybucję. (il. 3)
Obraz został zakupiony w Rzymie 15 marca 1839 roku przez generała Wincentego Krasińskiego w galerii Pana Espana. W ręce rodziny Raczyńskich przeszedł poprzez małżeństwo wnuczki generała Krasińskiego Marii Beatrix z Edwardem Aleksandrem Raczyńskim. Do czasów II wojny światowej był przechowywany w Pałacu Krasińskich w Warszawie, a później do 2010r. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obecnie jest nadal własnością rodziny Raczyńskich, za jej zgodą zdobi pałac w Rogalinie.
Inspiracją dla nieznanego malarza był miedzioryt Albrechta Dürera z 1498 roku. (il. 2) Obraz jest zwierciadlanym odbiciem, pięciokrotnie powiększonym przedstawienia graficznego. Gdy porównujemy obraz z grafiką Dürera widzimy kilka różnic: inny jest układ ciała małpki, brakuje aureoli wokół głowy Marii. Na obrazie pojawia się też zupełnie nowy element : postacie dwóch kobiet stojących poniżej domku rybackiego.
Przykuta łańcuchem do płotu małpka symbolizuje zwyciężone zło, szczygieł trzymany w lewej ręce dzieciątka, jako ptak żyjący w ciernistych krzewach zapowiada cierpienie Chrystusa, przyszłą Pasję.
Stan zachowania
Oryginalne płótno konopne o rzadkim splocie było pożółkłe, kruche i sztywne. Miało obcięte brzegi, prawdopodobnie pierwotnie było większe o 3-5 cm z prawej strony i z góry. Płótno dublażowe nowe było w dobrym stanie. Zaprawa była ciemnobrunatna, zachowana dobrze. W najgorszym stanie zachowała się warstwa malarska, było wiele ubytków, wykruszeń, przetarć i przemyć, częściowo maskowanych retuszami. Nie zachował się korpus małpki ani jej nogi. Wiele retuszy było pociemniałych. Obraz pokryty był silnie pożółkłym i zbrązowiałym werniksem, który unieczytelniał przedstawienie i fałszował kolorystykę.
Dawne konserwacje
Obraz konserwowany był przynajmniej trzykrotnie, występują na jego powierzchni trzy rodzaje kitów: białe, brunatne, żółto-rude. Ostatnia konserwacja, która polegała na rozdublowaniu, ponownym dublażu , a następnie doklejeniu od odwrocia płótna z pierwszego dublażu, na którym widnieją bardzo istotne historyczne napisy przeprowadzona była z dużą starannością. Konserwator zróżnicował sposób kładzenia retuszy. Szatę Matki Boskiej malowaną długimi pociągnięciami szczeciniastego pędzla wypunktował kreseczkami biegnącymi w kierunku układających się fałd. Natomiast w partii nieba retusz stanowią plamki stawiane drobnymi uderzeniami pędzla.
Obecna Konserwacja
Prace konserwatorskie polegały na zdjęciu bibułki japońskiej i oraz usunięciu warstwy wosku i zabrudzeń. Następny dość długotrwały i pracochłonny etap prac polegał na zdejmowaniu pożółkłego werniksu i pociemniałych przemalowań i retuszy. Usunięto niedopasowane łatki i zastąpiono je nowymi wklejonymi na styk. Położono kity, wyszlifowano je, następnie zawerniksowano obraz werniksem damarowym błyszczącym z olejkiem terpentynowym. Po zapunktowaniu miejsc pozbawionych warstwy malarskiej farbami żywicznymi Maimeri położono werniks retuszerski Maimeri w sprayu.
W czasie konserwacji obraz ujawnił swoje małe tajemnice. Wokół głowy Marii odsłoniła się jasna poświata. Gdy przyjrzymy się postaci Dzieciątka zauważymy, że trzyma w dłoni dwa ptaszki – nie jest to zamysł malarza. Jasny ptaszek z wzniesioną główką, przypominający trochę kogutka jest wtórny, ale postanowiliśmy go nie usuwać, gdyż oryginalny szczygiełek zachował się w gorszym stanie.
W czasie konserwacji odsłonił się układ delikatnie zarysowujących się krągłych obłoków. Uczytelniły się sylwetki dwóch kobiet stąpających u podnóża domku rybackiego.
Opracowała: mgr Katarzyna Męczyńska (Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej MNP)
Autor prac konserwatorskich: mgr Katarzyna Męczyńska (Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej MNP)
Współpraca:
- I etap prac (usuwanie warstwy wosku i zabrudzeń) mgr Lucyna Balewska (Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej MNP)
- zaprojektowanie i wykonanie ramy według siedemnastowiecznych wzorów
Mariusz Drewniak (Pracownia Ram i Pozłotnictwa MNP)
Badania laboratoryjne: mgr Anna Michnikowska
Dział profilaktyki MNP:
Dokumentacja fotograficzna: Marek Peda
Badania historyczno-artystyczne:
Konsultacje:
Literatura: Bożena Steiborn, Antoni Ziemba „Malarstwo niemieckie do 1600 roku” katalog zbiorów, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000
Inne: rycina Dürera znajduje się w National Gallery of Art. W Waszyngtonie
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Albrecht_D%C3%BCrer_-_The_Virgin_and_Child_with_the_Monkey_%28NGA_1949.1.20%29.jpg z dnia 8 września 2016r.
Prace konserwatorskie zrealizowane w ramach projektu "Rewaloryzacja i modernizacja zespołu pałacowo-parkowego w Rogalinie, Oddziału Muzeum Narodowego w Poznaniu. II etap".
[1] Datowanie Bożeny Steinborn i Antoniego Ziemby, autorów katalogu zbiorów „Malarstwo niemieckie do 1600 roku”, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000, s. 113