Kolekcjonerzy i patrioci.
Raczyńscy - wybitni mecenasi, kolekcjonerzy, patrioci i
fundatorzy. „Dla siebie skąpi, pomocni biednym, hojni dla Ojczyzny”.
Jak radzili sobie w trudnych czasach zaborów, podejmując walkę o kraj,
którego nie było? Podczas zajęć poznamy rogalińską Zbrojownię Edwarda I,
zobaczymy kolekcję portretów przodków Atanazego Raczyńskiego
mieszczącą się w skrzydle północnym pałacu oraz Galerię obrazów
Edwarda Aleksandra Raczyńskiego.
Nie zmarnujcie Niepodległości. Edward Bernard Raczyński
Opowieść o niezwykłym życiorysie Edwarda Bernarda Raczyńskiego jest
jednocześnie relacją o obfitującym w trudne wydarzenia i wybory XX wieku.
Podczas zajęć, na podstawie przygotowanych kart ze zdjęciami,
stworzymy swego rodzaju pokaz nt. życia Ambasadora i Prezydenta, ale
także kochającego syna, brata, męża i ojca. Omawiane wydarzenia
przybiorą konkretne kształty fotograficznych wspomnień. Będzie to punkt wyjścia do wspólnych rozważań o
wzajemnych relacjach człowieka z historią oraz dyskusji nt. trudnych pojęć: patriotyzmu, społecznej
odpowiedzialności, bohaterstwa, emigracji. Na koniec powrócimy do ważnych słów Prezydenta, zastanawiając
się, co mogły znaczyć kiedyś i czy są nadal aktualne. Czy wolność, demokrację i niepodległość można
zdobyć raz na zawsze?
Przepis na portret
Zajęcia omawiają jeden z klasycznych tematów pojawiających się od
wieków w malarstwie. Portretem nazywamy wykonany przez artystę
wizerunek osoby, bądź grupy osób. Czy jednak wyjaśnienie jest tak
proste? W trakcie zajęć dowiemy się, jak wiele typów portretów można
wyróżnić, czy poza wyglądem postaci możemy coś jeszcze z niego
odczytać oraz dlaczego w ogóle zaczęto utrwalać wizerunki różnych osób.
Jak opisać obraz?
Jak przekuć obraz na słowo? Jakich słów użyć, żeby opisać to co wyraził
malarz na płótnie? Podczas lekcji muzealnej uczestnicy na podstawie
obrazów w Galerii Rogalińskiej dowiadują się, jak zrobić podstawowy opis
obrazu. Wykorzystując tę wiedzę, najpierw udają się na poszukiwanie
obrazów, do których znają tylko opis, następnie sami próbują stworzyć
opis, tak, aby rówieśnicy odnaleźli przedstawiony przez nich obraz.
Nie zawsze Melancholia. O sztuce Młodej Polski
Jak daleko pada jabłko od jabłoni? Okazuje się, że całkiem daleko! Uczeń
może bardzo różnić się od swego malarskiego mistrza. Na lekcji omówione
zostaną kierunki i najważniejsze dzieła sztuki Młodej Polski zgromadzone
w rogalińskiej galerii obrazów. Malczewski, Mehoffer, Wyspiański,
Pankiewicz, Weiss, Boznańska. Wybitni artyści, których twórczość
przedstawimy w sposób - jak na sztukę tego okresu przystało - niekonwencjonalny.
Dęby rogalińskie – ikony wielkopolskiego pejzażu
Naturalistyczny charakter zabytkowego parku krajobrazowego i jego
znaczenie dla zachowania zabytkowych drzew. Zajęcia odbywają się w
parku.
Dlaczego ratujemy stare drzewa?
O znaczeniu starych drzew w krajobrazie przyrodniczym i kulturowym oraz
metodach ich pielęgnacji uwzględniających obecność chronionych prawem
owadów, na przykładzie kozioroga dębosza. Zajęcia odbywają się w parku.
O czym szumią rogalińskie dęby?
Zajęcia odbywają się w parku, pośród majestatycznych, pradawnych
dębów, które pamiętają czasy Słowian mieszkających na tych terenach, a
także przemiany, które w 966 roku zapoczątkował Mieszko I, a później
Bolesław Chrobry.