Modelka (Portret młodej kobiety)

Modelka (Portret młodej kobiety)
Bilińska-Bohdanowiczowa, Anna (1857 - 1893)  
olej / płótno  
58 x 72  
1884  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 9 (d. 1362)  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
Zakup  
Galeria Sztuki Polskiej koniec XVIII w. do 1939 r.  

Anna Bilińska – Bohdanowiczowa (1857-1893) studiowała w warszawskim Konserwatorium, następnie w oddziale dla kobiet malarek u Wojciecha Gersona. Po ukończeniu edukacji w Warszawie odbyła podróż po Europie, zatrzymując się w Paryżu, gdzie rozpoczęła studia w Académie Julian pod kierunkiem Josepha-Nicolasa i Tony’ego Robert-Fleury. W 1886 otrzymała tam funkcję przełożonej pracowni malarskiej. Uczęszczała też do pracowni Luca-Oliviera Mersona. Przez wiele lat regularnie wystawiała swoje dzieła w kraju i zagranicą. W swojej twórczości zajmowała się malarstwem portretowym, rodzajowym, pejzażowym i martwymi naturami.*
 
Opis obrazu:
 
Artystka sportretowała młodą kobietę w ujęciu en trois quatre. Modelka ukazana jest na tle złotej, drapowanej w górnej partii tkaniny. Postać oświetlona jest mocnym światłem padającym na nią od przodu. Wyłania się z ciemnego, niewyraźnego tła stając się niemal popiersiem. Odziana jest w czarną bluzkę z bufkami, na której załamaniach widoczne są refleksy padającego światła sprawiające, iż tkanina nabiera blasku. Na szyi kobiety założony jest szal z transparentnego materiału przez, który prześwituje skóra dekoltu. W miejscu wiązania widoczne są granatowe pociągnięcia pędzla, które mogą tworzyć zarys ozdoby, Poprzez zastosowany mocny światłocień twarz kobiety ukazana jest wyraźnie. Wzrok obserwatora przyciągają podkreślone pełne usta, które, podobnie jak nos, sprawiają wrażenie niemal trójwymiarowych. Ciemne, duże oczy wpatrzone są w lewą krawędź obrazu. Kruczoczarne włosy mieniące się w świetle, upięte są w kok, na czoło spływają pojedyncze pasma loków. Artystka z dokładnością odtworzyła refleksy padające na modelkę, przez co kompozycja staje się studium światła.
 
Tekst: Katarzyna Bartosiak
Literatura:

Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.29.