Lucien Monod (1867- ?) był francuskim malarzem i grafikiem. Studiował w Akademii Julian w Paryżu. Często inspirował się motywami zaczerpniętymi z literatury czy mitologii. Szczególnie upodobał sobie twórczość pisarzy angielskich*. W „Sir Galahadzie” uwiecznił jeden z interesujących go celtyckich tematów rycerskich.
Galahad to bohater przygód króla Artura i rycerzy Okrągłego Stołu, był synem Lancelota i Elaine, czarodziejki strzegącej Świętego Graala. To jemu, jako jedynemu z rycerzy udało się odnaleźć Chrystusowy kielich. Podczas poszukiwań legendarnego naczynia Sir Galahad doświadcza wizji opisanej w wierszu Alfreda Tennysona „Sir Galahad” z 1842 roku. Kiedy nastaje mrok, a widniejące na niebie słońce zdaje się znikać za horyzontem, oczom rycerza ukazuje się rozświetlająca wnętrze spowitego mrokiem lasu jasna łuna. Galahadowi wydaje się, że słyszy nawołujący go głos. Dostrzega sylwetki trzech aniołów strzegących świętego kielicha**.
Opis obrazu:
Monod ilustruje scenę najprawdopodobniej poprzedzającą opisaną wizję. Skąpane w ochrach, oświetlone złocistą poświatą przedstawienie ukazuje moment tuż przed zapadnięciem zmroku. Rycerz zatrzymał się, aby odetchnąć. Biały rumak, na grzbiecie którego przemierza nieznane ostępy, skłonił głowę, aby się posilić***. Zatrzymali się na wzgórzu. Galahad odwraca głowę, podziwiając roztaczający się ze zbocza widok na zachodzące słońce. „Na odludną polanę, otoczoną sosnami, przybył rycerz dziewiczy, by odpocząć trochę po długim i ciężkim poszukiwaniu świętego emblematu. Jest na koniu: jego biały rumak, zmęczony, wyciąga szyję ku kępie trawy; syn Lancelota jest okryty zbroją, zdjął tylko hełm, ukazując młodą, szczerą twarz; oddycha balsamicznym zapachem, chłodem i ciszą. My oddychamy razem z nim […]” ****.
Tekst: Agnieszka Wajroch
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.276.