Paul Renaudot (1871-1920) francuski malarz urodzony w Rzymie. W latach 1907-1914 wystawiał na Salonie Niezależnych oraz Salonie Société Nationale des Beaux-Arts. Zajmował się malarstwem rodzajowym, portretowym oraz pejzażowym. Popularnym motywem w jego twórczości były przedstawienia kobiet przy toalecie oraz przed lustrem.
Tematem dzieła jest słomiany kapelusz, który sprowokował uchwycony na obrazie moment. Na płótnie ukazano przeglądającą się w lustrze młodą kobietę. Postać siedząca na fotelu ukazana jest z profilu. Wpatrzona jest w lustro stojące na stoliku znikającym za lewą krawędzią obrazu. Artysta uchwycił chwilę, w której kobieta poprawia nałożony na głowę kapelusz. Odziana jest w długą suknię w odcieniach amarantowo-fioletowych. Jej krótkie rękawki odsłaniają, uniesione w górę, blade ręce. Twarz, również blada, otoczona jest ciemnymi, krótkimi, kręconymi włosami. Wzrok postaci skupia się na tafli lustra. Tłem dla kobiety jest wzorzysta tapeta, korespondująca z jej strojem i złotym obiciem fotela. Gładko malowanej, porcelanowej karnacji modelki przeciwstawiony jest jej strój i otoczenie, budowane drobnymi, barwnymi pociągnięciami pędzla.
Obraz należy do grupy prac artysty z początku XX wieku, które przypominają późne dzieła nabistów, grupy działającej w latach 1888-1899 we Francji. Decyduje o tym wyrazisty kontur, płaszczyznowość plamy barwnej i przygaszona kolorystyka. Z drugiej strony w sposobie oddania tkanin ujawniają się wpływy techniki puentylistycznej. Jakkolwiek paleta barw użyta w dziele jest ograniczona to właśnie one zdają się istotą kolorystycznych poszukiwań artysty. Trzy dające się wyróżnić gamy barw stanowią wzajemne dopełnienie, tworząc wrażenie harmonii dzieła. Artysta przyłożył dużą wagę do oddania szczegółów zarówno tkaniny sukni jak i wzoru tapety. Poprzez wymodelowanie ronda kapelusza Renaudot skupia uwagę widza na rozświetlonej twarzy kobiety.
Tekst: Katarzyna Bartosiak
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.318.