Studium (Głowa chłopca)

Studium (Głowa chłopca)
Billon, Charles (1897 - 1910)  
olej / płótno  
33 x 40  
ok. 1899  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 174 (d. Mo 1479)  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
Zakup  
Galeria Sztuki Europejskiej  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego, Charles Billon, Studium głowy chłopca  

Charles Billon (wzmiankowany w Paryżu w latach 1897-1910), mniej znany szwajcarski artysta urodzony w La Chaux-de-Fonds. Wzmiankowany w Paryżu w latach 1897-1910, gdzie wystawiał na Salonach Société Nationale des Beaux-Arts od 1897-1910. Malował głównie portrety, ale w jego twórczości pojawiały się także sceny rodzajowe i pejzaże.
 
Opis obrazu:
 
Z niewielkiego portretu namalowanego swobodnymi pociągnięciami pędzla wyłania się kształtna głowa o pociągłych rysach. Ledwie zaznaczone, brunatne tło pozwala skupić uwagę na jasnej twarzy młodego chłopaka. Skromne ubranie niemal zlewa się z otoczeniem, odsłaniając trójkąt białej koszuli korespondującej z białkami oczu modela. Światło, padające z prawej strony oświetlając zaróżowiony policzek, równocześnie skrywa w cieniu drugą część twarzy potęgując ekspresję portretu.
 
Niezwykłe spojrzenie ciemnych oczu wpatruje się w przestrzeń poza obrazem z dużym skupieniem, jakby model nie chciał uronić nic z obserwowanego widoku. Kształtne, pełne usta także wyrażają powagę i skupienie. Są lekko rozchylone, jakby portretowany chciał coś powiedzieć, ale zawahał się. Rumieniec na policzku i intensywne, uważne spojrzenie błyszczących oczu zdradzają silne emocje w, z pozoru spokojnej sylwetce.
 
Dość często pojawiające się w twórczości szwajcarskiego malarza Charlesa Billona studia portretowe świadczą o jego poszukiwaniach artystycznych. Nie zależało mu wyłącznie na oddaniu podobieństwa portretowanych, ale na oddaniu emocji i wewnętrznych przeżyć. W tym celu, w opisywanym studium Billon wykorzystał kontrast światłocieniowy i zawężoną gamę barwną, równocześnie koncentrując uwagę na twarzy portretowanego. Można z niej odczytać wiele emocji, jak choćby niepokój, zagubienie i determinację mieszające się z widocznym w podkrążonych oczach zmęczeniem.
 
Tekst: Sylwia Korczak
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.30.