Czerwony żagiel Buysse, Georges Leon Ernest (1864 - 1916)

Czerwony żagiel

Opis:

Georges Buysse (1864-1916), belgijski malarz, pobierał nauki u dyrektora gandawskiej Akademii Louisa Tijtgadta. Znaczący wpływ na jego malarstwo miał też Emil Claus, z którym w 1904r założył grupę „Vie et Lumiére” („Życie i światło”). Przyjęcie propagowanych przez tą grupę założeń impresjonizmu zaowocowało znacznym rozjaśnieniem jego prac, „przypadkowym kadrowaniem” i studiowaniem zjawisk świetlnych
o różnych porach dnia i roku. Edward Aleksander Raczyński zakupił dwa obrazy tego artysty do swojej kolekcji. Są to pejzaże, które emanując spokojem, skłaniają do wyciszenia i kontemplacji przyrody.*

Opis obrazu:

Dzieło „Czerwony żagiel” to pełen spokoju pejzaż stworzony w nurcie belgijskiego impresjonizmu, którego Buysse, obok Emila Claus był najwybitniejszym przedstawicielem. Przyjemny dla oka obraz ukazuje uchwyconą przez artystę ulotną chwilę. Buysse specjalizował się w oddawaniu pejzaży w różnych porach dnia, „Czerwony żagiel” jest jedną z prezentacji tego widoku.

Kompozycja „Czerwonego żagla” opiera się plamach barwnych, które rozłożone wzdłuż horyzontalnej osi, stanowią swoje lustrzane odbicie. Dominantą kolorystyczną jest tytułowy czerwony żagiel. Barka żaglowa
nie została umieszczona na centralnej wertykalnej osi, lecz wypełnia lewą część płótna. Zabieg ten podkreśla „przypadkowość” uchwyconej chwili, ale również sprawia wrażenie ruchu łodzi z delikatnym nurtem rzeki. Prawa strona pozostaje utrzymana jako neutralny pejzaż. Dolna część obrazu wypełniona jest lustrem rzeki Lys, w którym powtarza się motyw czerwonego żagla.

Tekst: Katarzyna Bartosiak
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.46.