Kenya Hara – nota biograficzna

Kenya Hara – nota biograficzna


Kenya Hara, fot. Takashi Sekiguchi


Życie i twórczość
Kenya Hara urodził się w 1958 r. w prefekturze Okayama. W 1977 r. rozpoczął studia semiologii i teorii designu na Wydziale Nauki i Projektowania w Musashino Bijutsu Daigaku (Uniwersytecie Sztuk Pięknych Musashinio) w Tokio, gdzie obecnie pracuje jako profesor. W 1981 r. studiował projektowanie edytorskie u Nobukuni Takady. Od 1982 r. przez rok pracował w biurze wybitnej japońskiej projektantki Eiko Ishioki. W roku 1983 ukończył studia magisterskie na Musashino Bijutsu Daigaku i rozpoczął pracę w Nippon Design Center (Japońskie Centrum Designu), jednej z najważniejszych japońskich organizacji, będącej centrum kreatywnego rozwoju w dziedzinie designu. Założona w 1959 przez wybitnych projektantów (m.in. Yūsaku Kamekurę, Hiromu Harę, Ryuichiego Yamashiro, Kazumasę Nagai), we współpracy z ośmioma najważniejszymi japońskimi firmami (m.in. Asahi Breweries, Toshiba, Toyota Motor, Nikon), przetrwała kolejne lata jako prestiżowe miejsce łączące japońską estetykę z nowoczesną technologią. W jego ramach w 1991 r. Kenya Hara założył studio Hara Design Institute, projektowy think-tank działający obecnie we wszystkich dziedzinach mediów i designu – od grafiki i produktów po architekturę i wystawy. Od roku 2014 Hara jest prezesem NDC.

Rozwój kariery
Na lata 1989–1994 przypada współpraca Hary z firmą Takeo Co. Ltd., japońskim producentem papieru. Aranżował dla niej coroczne wystawy „Takeo Paper World”Poza tym projektował również opakowania i reklamy dla wytwórni alkoholi Nikka Whisky Distilling Co. Ltd., kalendarze dla firmy Wacoal Co. Ltd., a w latach 1990–1992 był dyrektorem artystycznym domu towarowego Isetan, w którym działała galeria sztuki. Od 1996 r. laureat jest dyrektorem artystycznym miesięcznika „Issatsu no hon” [Jedna Książka] wydawanego przez japońską gazetę „Asahi Shimbun”. W tym samym roku został również dyrektorem artystycznym zajmującym się oprawą wizualną światowej wystawy Expo 2005 w Japonii, a w 1998 członkiem Komitetu Organizacyjnego Expo 2005. Jest również autorem projektów programu ceremonii otwarcia i zamknięcia zimowych igrzysk olimpijskich w Nagano. Pracował dla różnych japońskich klientów, w tym Art Setouchi Triennale, domu mody Issey Miyake, domów towarowych Matsuya, Muzeum Sztuki Prefektury Nagasaki, księgarni Tsutaya Books i szpitala Umeda.

W 2002 r. Hara został dyrektorem artystycznym firmy MUJI, najbardziej znanej japońskiej marki „bez nazwy”, która obecnie promuje – obok szerokiej gamy produktów – również styl życia zgodny z realizowaną wizją rozwoju firmy. Zajmuje się planowaniem kampanii reklamowych, projektowaniem wystaw, czasopism, aplikacji i opakowań. Pod jego kierownictwem MUJI stało się międzynarodowym symbolem jakości estetycznej i konceptualnej.

Jest pomysłodawcą, kuratorem i projektantem wielu wystaw designu w kraju i za granicą. W 2000 r. zrealizował wystawę „RE-DESIGN – The Daily Products of the 21st Century”, której celem było rozszerzanie percepcji codzienności. Wizjonerską wystawę HAPTIC – Awakening the Senses, poruszającą temat zasobów drzemiących w ludzkich zmysłach, zrealizował w 2004 r. w ramach corocznego „Takeo Paper Show” organizowanego w Tokio. Inne ważne realizacje wystawiennicze to: „SENSEWARE” oraz „SUBTLE” w Tokio, „Japan Car – Designs for the Crowded Globe” w Science Museum w Londynie oraz prezentowana także poza Japonią „Architecture for Dogs”Jest twórcą czterech wystaw zatytułowanych „House Vision” (pierwsza powstała już w 2013), które – wychodząc od badań nad stylem życia – wytyczają nowe kierunki myślenia dla społeczeństw XXI w. W ramach różnych projektów wystawienniczych współpracował z artystami o światowej renomie, m.in. Kengo Kumą, Naoto Fukasawą, Jasperem Morrisonem, Shigeru Ban, Toyo Itō.

Jest autorem ważnych i tłumaczonych na wiele języków publikacji poświęconych projektowaniu, m.in. Designing Design (2007), White (2009), Ex-Formation (2018), Designing Japan (2019).

Nagrody
Uhonorowano go wieloma nagrodami w wielu dziedzinach obejmujących różnorodne działania projektowe, tj. reklamę, identyfikację wizualną, projektowanie książek, wystawiennictwo. Otrzymał również nagrodę Suntory Arts and Science Award w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych.

Będąc członkiem i przewodniczącym Japan Graphic Designers Association (JAGDA) oraz członkiem Tokyo Art Directors Club (TADC), Kenya Hara aktywnie uczestniczy w działaniach obu grup. Od 2001 r. jest również członkiem Alliance Graphique Internationale (AGI).