Plakaty i kampanie reklamowe dla japońskiej firmy MUJI
W przestrzeni dużego holu prezentowane są plakaty dużego formatu, które Kenya Hara tworzy od 2001 r. dla japońskiej firmy MUJI. Jego wieloletnie zaangażowanie i realizowanie projektów reklamowych dla tej obecnie globalnej marki związane jest z konkretną wizją jej rozwoju i realizacją tych założeń. Od początku podstawową koncepcją firmy było stworzenie grupy niezwykle prostych, tanich artykułów poprzez gruntowne uproszczenie procesu produkcji. Stale rozwijana koncepcja MUJI opiera się na wskazaniu najprostszych i uniwersalnych potrzeb codziennego życia. Uznawanie ich za wartości będzie dla świata ważne w nadchodzącym czasie. Kenya Hara jako projektant MUJI stara się łączyć kulturę życia z ekonomią: „Z perspektywy globalnej chcę pomóc w tworzeniu produktów, które większość ludzi zaakceptuje, mówiąc «to wystarczy»”. Jego koncepcja reklamowa proponowana dla MUJI opiera się na pojęciu pustki, co oznacza reklamę pozbawioną jednoznacznego przekazu. Projekty tworzone dla MUJI jako symboliczne „puste naczynia” łączą w sobie prostotę i piękno minimalizmu. Odarte z wszelkiego nadmiaru – przyciągają uwagę.
Realizacje edytorskie: książki, katalogi
Kenya Hara od wielu lat projektuje książki i różne wydawnictwa okolicznościowe. W jego propozycjach odnajdujemy duże przywiązanie do tradycji, która szczególnie widoczna jest w samym podejściu do papieru. Każdemu projektowi towarzyszy niezwykła skrupulatność i poszukiwanie sposobów na dostosowanie projektu do tematyki wydawnictwa. Prezentowane są m.in. okładki dla miesięcznika poświęconego książkom „A Book”, regularnie wydawanego przez Asahi Shimbun, katalogi autorskich wystaw Hary: FILING – Chaotic management (2005), Senseware (2012), Subtle. The 47th Takeo Paper Show (2014), książka promocyjna Don’t Talk about Colors dla domu mody Issey Miyake (1997) oraz wydawnictwo poświęcone jednemu z najważniejszych artystów japońskich ukiyo-e UTAMARO The beauty (2016).
Plakaty realizowane od 1990 r.
Wystawa prezentuje m.in. najważniejsze plakaty, które powstały od początku pracy artystycznej Kenya Hary. Do najważniejszych należą cykle z lat 1990–1994 „Takeo Paper World” projektowane dla japońskiego producenta papieru Takeo Co. Ltd. na coroczne wystawy. W tych projektach autor eksperymentował z formą i fakturą, czego efektem są niezwykle tajemnicze, abstrakcyjne prace.
Inną serią abstrakcyjnych prac są plakaty „Life is there. Modern poster exhibition of artist from 2 generations” projektowane do wystawy organizowanej przez Japan Design Committee, w której uczestniczyli czołowi projektanci Japonii oraz seria prac „Museum product, practical design with innocent allure”.
Plakaty bezpośrednio odwołujące się do tradycyjnej kultury japońskiej to m.in. seria prac zaprojektowanych na światową wystawę „Expo Japan 2005. The 2005 World Exposition, Japan. Beyond Development: Rediscovering Nature’s Wisdom”, plakat zaprojektowany na wystawę „21st Century Rimpa Poster” w Ginza Graphic Gallery w Tokio w 2015 oraz plakat Noh do projektu prowadzonego przez UCLA i Waseda University w 2017 r., związanego z tematami przywołującymi najważniejsze tradycje teatralne kultury japońskiej.
Wystawie towarzyszy katalog prac projektowany przez Mirosława Adamczyka (prof. Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu), autora serii wydawniczej związanej z wystawami Laureatów Nagrody im. Jana Lenicy oraz program edukacyjny kierowany do osób zainteresowanych szeroko pojętą japońską estetyką oraz wiedzą o japońskim projektowaniu.