MARIA EWA ŁUNKIEWICZ-ROGOYSKA, Krajobraz z Saint Malo, 1930

Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska (1895–1967)
Krajobraz z Saint-Malo, 1930

olej na płótnie

Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska, zwana przez przyjaciół Mewą, pochodziła z artystycznej rodziny spokrewnionej z Adamem Chmielowskim. Wykształcona Paryżu, gdzie zetknęła się z puryzmem i z twórcami polskiej awangardy. Przyjaźniła się z Henrykiem Stażewskim oraz innymi artystami z grupy „a.r.”, tworzącymi Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi.

Artystka dystansowała się od stylistycznych klasyfikacji swojej sztuki, pisząc: „kubizm, abstrakcjonizm, puryzm są nową akademią formy, tak jak dawniej akademię stanowiło nauczanie na wzorach rzeźb Grecji”. Widać to wyraźnie w Krajobrazie z Saint-Malo, gdzie malarka przedstawiła zgeometryzowany, lecz czytelny widok wypiętrzonego na skałach miasteczka. Subtelny kontrast jego zabudowań o krystalicznej strukturze i nieregularnych „poruszonych” skalnych bloków przełamuje mleczna kolorystyka. Jednoczy ona całość, tak jak gładka kompozycja. Obraz jest uznawany za najlepszy przykład puryzmu w polskiej sztuce.

tekst: Agnieszka Skalska

 

Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska (1895–1967)
Saint-Malo Landscape, 1930
oil on canvas

Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska, called Mewa (Seagull) by her friends, was a member of a family of artists related to Adam Chmielowski. She was educated in Paris, where she got familiar with Purism and Polish avant-gardists. She was friends with Henryk Stażewski and other artists of the a.r. group who contributed to the Collection of Modern Art in Łódź.
The artist distanced herself from the stylistic pigeonholing of her art, writing: „Cubism, Abstractionism, and Purism are the new academy of form, just as in the past the academy consisted in learning from the models of Greek sculpture”. This is evident in Saint-Malo Landscape, where the painter depicted a geometricized but legible view of a town perched on cliffs. The subtle contrast of the crystalline buildings and irregular „moved” rock blocks is broken by a milky colour palette. It unifies the whole, just like the smooth composition. The painting is seen as the epitome of Purism in Polish art.