Graphic Concept – Elementarz Współczesności
Plakaty od początku istnienia miały na celu dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców. Widzieliśmy je na budynkach, słupach, w komunikacji miejskiej, a także w przestrzeni internetowej. Oglądane przez masy nosiły na sobie znamię egalitarności. Artyści i projektanci graficzni musieli więc mierzyć się z wyzwaniem stworzenia przykuwającej uwagi formy, ale też jasnego, czytelnego, a co ważniejsze, widzianego w biegu komunikatu.
Elementarz Współczesności
Mówi się, że „kiedyś to było”. Ale jak wygląda „dziś”? A gdzie w tym wszystkim jest przyszłość? Tegoroczna seria Graphic Concept pokaże, jakie scenariusze świata proponują nam artyści i artystki, w jaki sposób pojęcia podróży oraz migracji się przeplatają, jak wpływa na otaczającą nas rzeczywistość wizja wojny i czy jest w tym obrazie miejsce na czas wolny, w jaki sposób kultura i natura zostały rozdzielone oraz jak w konsekwencji tego rozłamu zmieniło się pojęcie ludzkiej i nie-ludzkiej wspólnotowości. Jednak to nie zawsze obraz jest narzędziem snucia opowieści, a słowo, dlatego sprawdzimy jakich turbulencji doznała w tym wszystkim typografia. Szczególnie ważną częścią elementarza będą same artystki, przez lata spychane na margines sztuki projektowania. Zadamy więc pytanie, dlaczego nie było wielkich dizajnerek (bądź dlaczego to my ich nie widzimy)?
Mówi się, że współcześnie świat nie ma jednego kryzysu, a boryka się z wieloma – zmiennymi, krzyżującymi się, niejednostajnymi. Niniejsza burzliwość wpływa na każdy aspekt życia, w tym twórczość artystyczną, zwłaszcza tę, której misją jest opowiadanie o nowym świecie. Plakaty współtworzyły ikonosferę miasta, nierzadko komentując wydarzenia społeczne, polityczne, kulturalne. Warto więc zadać sobie pytanie, czy mogą być one odpowiedzialne społecznie? Kiedyś papier, a dziś ekran komputera, staje się prawdziwym polem bitwy.
Graphic Concept
Pod nazwą „Graphic Concept” kryje się cykl działań Galerii Plakatu i Projektowania Graficznego z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Co roku za pośrednictwem wykładów prezentowana jest nie tylko różnorodna kolekcja zbiorów graficznych muzeum – zarówno polskich, jak i zagranicznych, ale także poruszana jest szeroko pojęta problematyka grafiki jako wizualnego komunikatu pełnego treści społecznych, kulturalnych czy politycznych.
Tegoroczna odsłona cyklu jest szczególna, bowiem powstała we współpracy z poznańską uczelnią Collegium da Vinci. Studenci przygotowywali projekty, z których do realizacji wyłoniony został jeden – Gabrieli Kowalskiej. Będzie on stanowić identyfikację wizualną dla „Elementarza Współczesności”. Po raz pierwszy w historii cyklu teoria łączy się z praktyką w sposób szczególny, bo z młodą projektantką.