Jubileuszowy koncert sylwestrowy

Jubileuszowy koncert sylwestrowy

2024 rok pożegnamy w wyjątkowych wnętrzach Muzeum Narodowego w Poznaniu. 31 grudnia br. zadbamy o coś dla ciała i duszy – z naciskiem na duszę jednak. Przy muzyce Compass Trio można bowiem się rozpłynąć. To właśnie ten specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych zespół uświetni swoim występem ten niezwykły wieczór. Tworzą go: dwukrotnie nominowana do Fryderyka pianistka Katarzyna Drogosz, klarnecista Jakub Drygas i fagocista Maciej Snarski. To prawdziwa gratka dla melomanów i wielbicieli instrumentów dawnych!

W programie 75. koncertu sylwestrowego znajdą się:

  • Uwertura do opery „Wolny strzelec” op. 77 w opracowaniu na klarnet, fagot i fortepian Carla Marii von Webera;
  • Grand Duo op. 48 na klarnet i fortepian cz. II Andante con moto Carla Marii von Webera;
  • Rondo „Zaproszenie do tańca” op. 65 na fortepian solo Carla Marii von Webera;
  • Trio B-dur op. 5 na klarnet, fagot i fortepian Henriego Broda;
  • Polonez c-moll op. 7 nr 3 „Tempo di ballo” na fortepian solo Franza Xavera Wolfganga Mozarta;
  • Wariacje op. 1 na temat arii „La ci darem la mano” z opery „Don Giovanni” na fortepian solo Julii Baroni-Calvacabò;
  • Adagio B-dur na fagot i fortepian Louisa Spohra;
  • Trio B-dur op. 11 na klarnet, fagot i fortepian Ludwiga van Beethovena.

Gwarantujemy doskonałą zabawę i niezapomniane wrażenia. Wspomnienie o tym koncercie sylwestrowym z pewnością będzie towarzyszyć Państwu każdego dnia 2025 roku. Zapraszamy!

Początek koncertu o godzinie 18:00. W przerwie przewidziano czas na złożenie życzeń noworocznych przy lampce smakowitego trunku.

Bilety w cenie 120 zł można kupić w kasie biletowej Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz na platformie sprzedaży biletów on-line ToBilet.

Wnętrza Muzeum Narodowego, w których odbędzie się 75 koncert sylwestrowy, fot. MNP.

Copass Trio

 

Katarzyna Drogosz

Warszawianka, od 2010 roku związana Polską południową – uczy w akademiach muzycznych w Katowicach i w Krakowie. Dawne fortepiany towarzyszą jej na drodze artystycznej od początku studiów w Conservatorium van Amsterdam, gdzie rozpoczęła naukę po ukończeniu warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w roku 2001. Od tego czasu nieprzerwanie koncertuje, popularyzuje wiedzę o dawnych fortepianach i historycznej praktyce wykonawczej, a także zajmuje się stale rosnącą kolekcją historycznych instrumentów klawiszowych. W działalności artystycznej szczególnie ceni sobie kameralistykę. Współpracuje z zespołem Arte dei Suonatori, współtworzy Trio Laflamme oraz Compass Trio. Towarzyszy także wokalistom w recitalach pieśni: współpracowała m.in. z Martą Boberską (sopran), Janem van Elsackerem (tenor), Karolem Kozłowskim (tenor), Dawidem Biwo (bas). Duety instrumentalne tworzy z Agnieszką Oszańcą (wiolonczela), Ewą Golińską (skrzypce), Kateriną Drosaki (fortepian). Z recitalami solowymi występowała m.in. na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu, na festiwalu Chopiniana. Działania kameralne zaprowadziły ją na międzynarodowy festiwal muzyki dawnej w Herne, na Mozartfest w Würzburgu, na Haydn Festival w Eisenstadt, na Schlessische Musikfeste w Görlitz i Jaworze, na festiwal Trigonale w Klagenfurcie. Jako solistka z orkiestrą występowała wielokrotnie w Warszawie na Festiwalu Mozartowskim, na koncertach w Krakowie z Capellą Cracoviensis, w Ołomuńcu i w Kaliszu z Conventus Quator, we Wrocławiu z Wrocławską Orkiestrą Barokową. Wszędzie tam towarzyszyły jej własne fortepiany, ale ceni sobie także kontakt z oryginalnymi historycznymi instrumentami zachowanymi w muzeach i kolekcjach, dlatego szczególnym doświadczeniem były występy w Sammlung Neumeyer-Junghanns-Tracey w Bad Krozingen, w muzeum Gerstlhaus w Schenkenfelden czy w ramach cyklu „Musik in der Praxis” w Wiedniu.  Do ważnych doświadczeń zalicza też nagrania płytowe. Ich rezultatem są m.in. nominowane do „Fryderyków” albumy z muzyką solową Franza Xavera Mozarta oraz muzyką Ludwiga van Beethovena na wiolonczelę i fortepian w duecie z Jarosławem Thielem (wydawnictwa CD Accord). Inne nagrania kameralne to komplet Pieśni Fryderyka Chopina z Haną Blažikovą (wyd. NIFC), tria Webera, Czernego i Kuhlaua z Trio Laflamme (wyd. Coviello Classics) oraz Warsaw Music Salon z Arte dei Suonatori Piano Quartet (wyd. CD Accord). Prowadzi warsztaty w szkołach muzycznych, a także uczy na kursach mistrzowskich – w dawniejszych latach m.in. w ramach Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim, a ostatnio na Arte dei Suonatori Masterclasses w Radziejowicach oraz na Międzynarodowym Kursie Muzycznym w Opolu.

Jakub Drygas

Klarnecista, solista Filharmonii Poznańskiej i wykładowca na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Od wielu lat jest zafascynowany wykonawstwem zgodnym z duchem epoki. Studiował w klasie klarnetu prof. Pawła Drobnika w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz w klasie klarnetu prof. Jana Jakuba Bokuna na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, którą ukończył w 2005 roku. W tym czasie uczył się również w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w klasie klarnetu prof. Johannesa Peitza. Po uzyskaniu dyplomu Künstlerische Ausbildung w Hanowerze, doskonalił swoje umiejętności u prof. François Bendy na studiach podyplomowych Konzertexamen na Universität der Künste w Berlinie. Ważnym doświadczeniem w jego kształceniu były koncerty z European Union Youth Orchestra oraz Schleswig-Holstein Festival Orchester, podczas których współpracował z tak znakomitymi dyrygentami, jak Bernard Haitink, John Eliot Gardiner, Vladimir Ashkenazy, Christoph Eschenbach i występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych – Concertgebouw w Amsterdamie, Konzerthaus w Berlinie czy Royal Albert Hall w Londynie. Był również stypendystą Zermatt-Festival (Szwajcaria), organizowanego przez Filharmoników Berlińskich. Szukając nowych inspiracji artysta sięga do początków historii klarnetu. Zajmuje się też muzyką wykonywaną na instrumentach dawnych, odnajdując ciekawe brzmienie i tradycję wykonawczą zgodną z regułami XVII i XVIII wieku we współpracy m.in. z orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej oraz z orkiestrą Fundacji Akademi Muzyki Dawnej w Szczecinie.

Maciej Snarski

Fagocista, absolwent Akademii Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Konserwatorium Muzycznego w norweskim Tromsø. Studia na fagocie historycznym ukończył na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Od lat gra wyłącznie na instrumentach historycznych – fagotach barokowych i klasycznych. Uczestnik najważniejszych festiwali i wydarzeń związanych z wykonawstwem historycznym w Polsce – Festiwalu Mozartowskiego, Actus Humanus, Opera RARA, Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy, Festiwalu 6T czy Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Dawnych Izabeli Branickiej. Miał zaszczyt czerpać inspirację od legend wykonawstwa historycznego jak Reinhard Goebel, sir Christopher Hogwood, Paul McCreesh czy Allesandro Moccia. Już na początku XXI wieku uczestniczył we współczesnych prawykonaniach kantat gdańskich autorstwa Roemhilda, Telemanna i Freisslicha. W 2002 roku był inicjatorem i współzałożycielem Polskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Muzyki Dawnej w Gdańsku. Współpracuje z czołowymi orkiestrami polskimi specjalizującymi się w wykonawstwie historycznie poinformowanym, takim jak Capella Cracoviensis, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Cappella Regia Polonia, Oboeband Poznań oraz Royal Baroque Ensemble.