Plakaty Andrzeja Klimowskiego w Chinach
Od 22 listopada br. do 9 marca 2026 roku w G Art Museum w Fuzhou można oglądać retrospektywną wystawę Andrzeja Klimowskiego.
To wyjątkowa promocja twórczości polskiego artysty, ale równocześnie możliwość zaprezentowania w zupełnie odmiennym kontekście kulturowym projektów graficznych bogato reprezentowanych przez kolekcję Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Kuratorkami wystawy są Elsa Fang oraz kierowniczka Galerii Plakatu i Projektowania Graficznego w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Anna Grabowska-Konwent. Od strony naukowej wystawę wspierał Mateusz Bieczyński z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
Wystawa zorganizowana jest w ramach 14. Festiwalu Kultury Polskiej w Chinach, której organizatorem jest Instytut Polski w Pekinie, a Muzeum Narodowe w Poznaniu, przez swój wkład naukowy, jest jej współorganizatorem.
Dzieła Klimowskiego w zbiorach MNP
Galeria Plakatu i Projektowania Graficznego od 1968 roku gromadzi muzealia z dziedziny plakatu, projektowania graficznego, reklamy i komunikacji wizualnej. Andrzej Klimowski już na początku swojej działalności artystycznej w latach 70. został zauważony przez pierwszego kuratora kolekcji plakatów. Od tego czasu Muzeum Narodowe w Poznaniu sukcesywnie zbiera jego prace. W dużej części są to dary od autora.
Obecnie nasza kolekcja liczy prawie 150 plakatów Andrzeja Klimowskiego, a także 300 prac graficznych, wśród nich okładki książek, obwoluty płyt gramofonowych, autorskie książki graficzne. Kolekcja obejmuje prace wydawane zarówno w Polsce jak i zagranicą prezentując pełen zakres jego działalności artystycznej.
Znaczącą część zbiorów stanowią okładki i obwoluty książek realizowane od 1985 roku w większości dla angielskich wydawców. Dla londyńskiego Faber & Faber, wydawnictwa specjalizującego się w ambitnej światowej literaturze, stworzył nowoczesną serię okładek w technice barwnego fotomontażu wprowadzając stałą tytułową winietę stanowiącą dodatkową identyfikację wydawnictwa. Najciekawsze okładki, jak w przypadku serii książek Milana Kundery czy Mario Vargasa Llosa, to rodzaj autorskich graficznych interpretacji korespondujących z literaturą.
Inną ciekawą serią wydawniczą są obwoluty dla wydawnictwa Everyman’s Library do prozy brytyjskiego pisarza i satyryka P.G. Wodehouse’a, klasyka angielskiego humoru. W tym przypadku spójna graficzna forma powstał w oparciu o narracyjne ilustracje ukazujące bohaterów z książek rysowanych czarnym konturem wypełnionym kolorem. Seria wydawnicza obejmowała prawie 100 tytułów i ukazywała się w latach 2000-2013. W latach 90. XX w. projektował również okładki dla londyńskiego wydawcy tekstów dramatycznych Oberon Books, zarówno do klasyki teatru jak i współczesnych dramaturgów.
Poznańska kolekcja uzupełniana jest o książki graficzne autorstwa Andrzeja Klimowskiego, które przygotowuje samodzielnie lub w duecie z żoną Danusią Schaibal. Od pierwszej graficznej noweli z 1994 roku The Depository. A dream book, składającej się z 250 rysunków rysowanych pędzlem czarnym tuszem, widoczna jest niezwykła potrzeba kreowania niemej opowieści. Kolejne graficzne nowele łącząc w sobie cechy komiksu oraz filmu animowanego stanowią intrygujące hybrydy, będące autorskim sposobem snucia opowieści.
Ważnym uzupełnieniem poznańskiej kolekcji Galerii Plakatu i Projektowania Graficznego są prace na podłożu papierowym, wykonane za pomocą różnych technik, m.in. są to rysunki, gwasze, sitodruki, collage oraz grafika warsztatowa, w tym szkice i projekty do plakatów, jak również dzieła powstałe na pograniczu wielu gatunków. Tego rodzaju prace mają w swoim portfolio równie znani plakaciści, a wśród nich jest również Andrzej Klimowski. Wykonywane przez niego grafiki, najczęściej techniką sitodruku lub linorytu, to często prace powstające równolegle do realizacji wydawniczych. Często motywy i kompozycje poszczególnych prac odnajdujemy w nowelach graficznych i na okładkach książek.
Ekspozycja wystawy prac Andrzeja Klimowskiego w G Art Museum w Fuzhou, fot. Anna Grabowska-Konwent.
Na wystawie retrospektywnej artysty w G Art Museum jest pokazanych ponad 100 plakatów, które zostały specjalnie na ten pokaz ponownie wydrukowane w Chinach. Prezentowane są w oryginalnych rozmiarach, które w kilku przypadkach zostały powiększone w celach ekspozycyjnych.
Poza plakatem na wystawie można zobaczyć oryginalne grafiki – linoryty i sitodruki – nadesłane bezpośrednio przez artystę z Londynu oraz drobne formy grafiki tj. okładki książek.
Wystawie towarzyszy katalog obejmujący wszystkie prezentowane prace.
Kuratorki: Elsa Fang, Anna Grabowska-Konwent










