PIOTR MICHAŁOWSKI, Bitwa krakusów i studium konia, ok. 1830

Piotr Michałowski (1800–1855)
Bitwa krakusów i studium konia, ok. 1830

olej na płótnie, 60 × 85
nr inw. MNP Mp 1110

Bitwa krakusów i studium konia to obraz o kompozycji niespotykanej później w twórczości Michałowskiego. Spokojnemu trwaniu konia, który symbolizuje tu naturę, przeciwstawiony został dynamizm zgiełku bitewnego na drugim planie: sekwencja, gdy galopujący w kierunku widza jeźdźcy, zmieniwszy kierunek natarcia, nikną przy linii horyzontu.
Trudno rozstrzygnąć, czy malując obraz, artysta planował taką kompozycję, czy też pod wpływem impulsu postanowił wypełnić wolne miejsce z prawej strony swobodnym studium konia.
Ukazany na pierwszym planie siwy nieruchomy koń został zaczerpnięty z obrazów Paula Pottera przedstawiających konie na tle pejzażu. W przeciwieństwie do kompozycji Potterowskich, gdzie artysta w tłach często materializował efekty kreatywnego współdziałania ludzi, u Michałowskiego widzimy innego rodzaju ich aktywność – wyniszczającą walkę. Takie przedstawienie tematu zwraca uwagę na relację między człowiekiem a naturą. Ujarzmienie koni i wykorzystanie ich w walce to jeden z przejawów jego niszczycielskiej siły, lecz w ujęciu artysty to destrukcyjne działanie jest chwilowe: zniknie jak galopujący krakusi i natura zostanie ocalona.
Dynamizm drugoplanowej bitwy wzmaga sposób jej ukazania: za pomocą barwnych plam nakładanych szeroko szorstkim pędzlem, opisujących elementy strojów jeźdźców, a także sylwetki koni.
Pełne energii, doskonale ujęte sceny tego artysty mogły powstać dzięki wnikliwym studiom koni i ludzi w ruchu.

tekst: Dorota Suchocka

 

Informacje o dziele w Polskim Języku Migowym?
Ściągnij aplikację Muzea w PJM!

 

Fight Between Cracow’s Residents and a Study of a Horse, ca. 1830
oil on canvas, 60 × 85

Fight Between Cracow’s Residents and a Study of a Horse is a painting whose composition is not to be found again in Michałowski’s output. The calm and peaceful presence of a horse, a symbol of nature, is contrasted with the dynamic turmoil of a battle going on in the background: sequence when the riders, galloping towards the viewer, change the direction of the charge and vanish on the horizon.
It is hard to ascertain whether painting the picture the artist planned such a composition or whether on impulse he decided to fill out the empty spot on the right with a free study of a horse.
The foregrounded motionless grey horse was derived from Paul Potter’s paintings representing horses on the background of landscapes. Unlike Potter’s composition, though, where the artist would include in the background material effects of human interference, in Michałowski we see another type of human activity, i.e. a fierce struggle. Such an approach to the subject draws attention to the relations between man and nature. The breaking in of the horses and their use in combat is one example of man’s destructive power, but the artist shows that this destructive action is fleeting; it will fade away like the galloping riders and nature will be saved from annihilation.
The dynamism of the background battle is enhanced by the manner of its depiction, through the use of colour patches imposed broadly by coarse brush strokes and describing elements of the riders’ garments and the silhouettes of horses.
The scenes, brimming with energy and superbly executed, are the result of attentive studies of horses and people in motion.