Edukacja - osoby ze szczególnymi potrzebami
Muzeum Pałac w Rogalinie
Oferta edukacyjna Muzeum Pałacu w Rogalinie adresowana dla osób z niepełnosprawnościami obejmuje: lekcje muzealne z warsztatami, zajęcia edukacyjne cykliczne (feriowe, wakacyjne, okazjonalne), oprowadzania z przewodnikami po wszystkich przestrzeniach ekspozycyjnych. A
dresowana jest do grup zorganizowanych liczących do 10 osób w wieku przedszkolnym (5 lat), szkolnym na różnym poziomie nauczania oraz do osób dorosłych.
Zwiedzanie z przewodnikiem
- Oprowadzanie po Korpusie głównym pałacu – pomieszczenia na parterze i piano nobile (45 min)
- Oprowadzanie po skrzydle północnym – Galeria antenatów i Gabinet londyński Edwarda Bernarda Raczyńskiego (45 min)
- Oprowadzanie po zakamarkach pałacu – skrzydło południowe (45 min)
- Oprowadzanie po Galerii obrazów (45 min)
- Oprowadzanie po Powozowni (45 min)
- Oprowadzanie po parku i ogrodzie (45 min)
Lekcje muzealne / oprowadzania tematyczne
Przygoda w pałacu
To wyjątkowa propozycja aktywnego zwiedzania pałacu. W trakcie wspólnej podróży z przewodnikiem, dzieci poznają dawnych właścicieli rezydencji, poszukują herbu Nałęcz i rozpoznają funkcje pomieszczeń na obu kondygnacjach. Następnie rozwiązują zadania w książeczce edukacyjnej.
(45-60 min)
Miejsce: główna część pałacu i sala edukacyjna
„Pałacowa gra”
Gigantyczna plansza do gry, kostka, pionki i wspaniała zabawa. Wspólnie zwiedzimy pałac i zmierzymy się w grze utrwalającej podstawowe informacje związane z pałacem Raczyńskich w Rogalinie.
(45-60 min)
Miejsce: główna część pałacu i sala edukacyjna
Jaki znak Twój? O herbach dla dużych i małych
Tajemniczy herb rodziny Raczyńskich pojawia się prawie we wszystkich pomieszczeniach pałacu. Jednak, co tak naprawdę oznacza? Z jakich elementów się składa? Czym jest klejnot i tarcza? Czym różni się herb od godła? Czy każdy mógł się nim posługiwać? Jak powstają pełne niesamowitych przygód legendy herbowe? Zapraszamy śmiałków, którzy wspólnie z nami poszukają i odkryją tajemnice 3 rogalińskich herbów i rycerzy, którzy się nimi posługiwali. Zajęcia kończy część plastyczna, w czasie której uczestnicy ozdobią chorągiew rycerską własnoręcznie wykonanym herbem.
(45-60 min)
Miejsce: główna część pałacu i sala edukacyjna
Na TROPIE sztuki!
Jak zainteresować dzieci sztuką i odnaleźć się w istnym labiryncie obrazów? Nic prostszego, wystarczy zamienić zwyczajne zwiedzanie galerii w niesamowitą przygodę. Rymowanki i zgadywanki naprowadzą małych odkrywców na trop właściwego dzieła sztuki. Wystarczy mapa, dobry humor i odrobina wyobraźni, aby przejść nasz muzealny labirynt!
(45-60 min)
Miejsce: Galeria obrazów i sala edukacyjna
Zwierzęta w sztuce
„Wilk jest dziki, wilk jest zły. Wilk ma bardzo ostre kły”, jednak czy aby na pewno? Jak przedstawiane są zwierzęta w sztuce? Czy to, co słyszymy o nich w bajkach i legendach znajduje potwierdzenie na obrazach? Co może oznaczać namalowany przez artystę piękny, kolorowy motyl, albo pasikonik? I czy łatwo nasze zwierzaki i owady odnaleźć wśród setek zgromadzonych w galerii obrazów? Przekonajcie się sami! Zajęcia kończy część plastyczna wykonanie wiatraczka z motywem barwnych motylich skrzydeł lub pawich piór.
(45-60 min)
Miejsce: Galeria obrazów i sala edukacyjna
Cztery pory roku w sztuce
Czy łatwo rozpoznać uwiecznioną przez artystę porę roku? Czy istnieje idealny schemat namalowania zimowego, albo wiosennego pejzażu? Jak przedstawić za pomocą farb skwar gorącego lata? Czy obraz może wpływać na odczuwanie temperatury? Która pora roku jest najweselsza, a która najbardziej kolorowa? Sprawdzimy to na przykładzie dzieł zgromadzonych w rogalińskiej galerii obrazów. Na zakończenie wykonamy tematyczną pracę plastyczną, dostosowaną do widocznej za oknem pory roku.
(45-60 min)
Miejsce: Galeria obrazów i sala edukacyjna
Przepis na portret
Zajęcia omawiają jeden z klasycznych tematów pojawiających się od wieków w malarstwie. Portretem nazywamy wykonany przez artystę wizerunek osoby, bądź grupy osób. Czy jednak wyjaśnienie jest tak proste? W trakcie zajęć dowiemy się, jak wiele typów portretów można wyróżnić, czy poza wyglądem postaci możemy coś jeszcze z niego odczytać oraz dlaczego w ogóle zaczęto utrwalać wizerunki różnych osób.
(45-60 min)
Miejsce: Galeria obrazów i sala edukacyjna
W pokoju malarza
W pałacu rogalińskim jest specjalny pokój przeznaczony dla artysty-malarza. Jakie zagadkowe przedmioty można w nim odnaleźć? Do czego służyły? Jak wyglądała pracownia artysty na przełomie XIX i XX wieku, jego atelier? Zapraszamy do pokoju-pracowni Jacka Malczewskiego i Leona Wyczółkowskiego. W trakcie warsztatów będziemy podążali tropem malarza oraz odwiedzimy Galerię obrazów. W części plastycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają farby olejne i postarają się skopiować kolory mistrza! Przekonają się także, iż malować można nie tylko pędzlami. Wspólnie przetestujemy gąbki i rozmaitych kształtów szpatułki. Zatem – palety w dłoń!
(45-60 min)
Miejsce: sala edukacyjna, pokój malarza, galeria obrazów
Muzeum Dziecięce
Wizyta w miejscu, gdzie można zobaczyć, jak wyglądał dzień z życia dzieci w pałacu, poznać stare zabawy dziecięce, obejrzeć tradycyjne zabawki i przebrać się w historyczne stroje. Zajęcia dla grup do 10-15 osób.
(45-60 min)
Miejsce: Muzeum dziecięce
Kleksografia. Wesoły wstęp do kaligrafii dla najmłodszych.
Żeby opisać świat, trzeba umieć…pisać. A to niełatwa sztuka. Chyba, że podejdziemy do kaligrafii na wesoło. Podczas zajęć sprawdzimy, co można wyczarować palcem zanurzonym w tuszu.
(45-60 min)
Miejsce: sala edukacyjna
Kto Ty jesteś? Polak mały!
Dlaczego w godle znajduje się orzeł a nie inny ptak? Kto napisał „Mazurka Dąbrowskiego”? Czy barwy na fladze pozwalają nam odróżnić się od innych krajów? Na zajęciach omówione zostaną polskie symbole narodowe i ich pochodzenie. Poruszony zostanie również temat utraty i odzyskanie niepodległości Polski. Zajęcia kończyć się będą pracą plastyczną.
(45-60 min)
Miejsce: sala edukacyjna
W Pałacu: Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wakacje, Ferie
Zajęcia plastyczne dostosowane do tematu przewodniego.
(45-60 min)
Miejsce: sala edukacyjna
INFORMACJE PRAKTYCZNE
- Grupy zorganizowane 10-15 osób
- Prosimy o punktualność. Spóźnienie powyżej 15 minut może skutkować skróceniem lub odwołaniem zajęć/oprowadzania.
- W trakcie zajęć w muzeum poruszamy się po ekspozycji zgodnie z zaleceniami przewodnika/osoby prowadzącej zajęcia.
- Zachowujemy ciszę, aby nie przeszkadzać innym zwiedzającym.
- W trakcie oprowadzania możemy fotografować eksponaty bez użycia lampy błyskowej.
- Opiekunowie odpowiedzialni są za zachowanie swoich podopiecznych zgodne z regulaminami muzeum w czasie trwania oprowadzania i całej wizyty na terenie muzeum. Ich obecność w trakcie oprowadzania jest niezbędna.
ZAPISY
- 61 813 88 29, 61 813 88 00 lub mail: rogalin@mnp.art.pl
- z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, nie wcześniej niż 3 miesiące przed planowaną wizytą
- Obowiązkowe jest potwierdzenie rezerwacji telefonicznej drogą mailową!