Edukacja

Osoby ze szczególnymi potrzebami

Lekcje muzealne
dla osób ze specjalnymi potrzebami

oferta

Do skorzystania z oferty edukacyjnej zachęcamy również osoby ze szczególnymi potrzebami – z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu, z chorobami otępiennymi. Zapraszamy grupy szkolne, przedszkolne, integracyjne, terapeutyczne. Dla osób niepełnosprawnych i neuroróżnorodnych wizyta w Muzeum może być zarówno wyzwaniem (gdy poznają jego przestrzeń i atmosferę oraz zasady zachowania w nim obowiązujące) jak i okazją do rozwoju (gdy kształtują umiejętności percepcyjne, komunikacyjne, społeczne). Przede wszystkim jednak spotkanie ze sztuką ma być wydarzeniem niosącym radość i inspirację – ma być impulsem pobudzającym możliwości poznawcze, kreatywność, wrażliwość artystyczną i twórczość manualną.

METODY PRACY
– Zajęcia dopasowane są do potrzeb konkretnej grupy, przy uwzględnieniu stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
– Przy organizacji zajęć otwarci jesteśmy na współpracę i sugestie ze strony odwiedzającej nas placówki, nauczycieli, terapeutów (zajęcia mogą być wspierane środkami dydaktycznymi, którymi uczestnicy na co dzień posługują się w placówkach, np. piktogramy).
– Zajęcia opierają się na oglądaniu dzieł, rozmowie i interakcji między uczestnikami; przeplatane są również działaniami aktywizującymi: zastosowaniem rekwizytów (stroje, narzędzia artysty), stymulacją odczuć sensorycznych (dotyk, słuch, węch), pantomimą (emocje, wchodzenie w rolę postaci przedstawioną na obrazie).

TEMATY ZAJĘĆ

• W świecie arcydzieł (portret, pejzaż, martwa natura)
• Muzealny zwierzyniec
Pory roku
• Człowiek i aktywności
• Emocje
• 5 zmysłów
• Warsztat artysty

 

LEKCJA MUZEALNA KROK PO KROKU
(zaplanuj, przeżyj, wykorzystaj!)

1. Zapoznaj się z ofertą tematów – wybierz wg swoich potrzeb lub zaproponuj wariant
– możesz sugerować się bieżącym programem szkolnym, zainteresowaniami, możliwościami intelektualnymi / percepcyjnymi
– wyróżniliśmy tematy, które najlepiej sprawdzą się w pracy z grupami specjalnymi (ale większość propozycji z oferty dla szkół stwarza możliwość dostosowania)

2. Zdecyduj, czy ma to być lekcja muzealna z warsztatem czy bez
– warsztat (plastyczny / aktywności) jest zależny od tematu zajęć, ustalany podczas rezerwacji (szczegóły poniżej w INFORMACJACH PRAKTYCZNYCH)
– materiały plastyczne grupa dostarcza sama

3. Zadzwoń do Działu Edukacji MNP i zarezerwuj termin lekcji – tel. 61 85 68 157
– rezerwuj z co najmniej 2-miesięcznym wyprzedzeniem!
– koordynacja: Zuzanna Sokołowska (z.sokolowska@mnp.art.pl)

4. Wypełnij FORMULARZ – to pomoże nam lepiej przygotować zajęcia dla was

 5. Przygotuj uczniów na wizytę!
– możesz np. obejrzeć z nimi spacer wirtualny (wersja sprzed remontu) oraz zdjęcia budynku i ekspozycji
– wyjaśnij po co się tam wybieracie, ewentualnie wprowadź w temat zajęć

6. Przyjedź ok. 15 min. przed zajęciami – tak, aby był czas na płatność, toaletę, jedzenie, sklep, itp.
– przed głównym wejściem znajduje się parking dla autokarów, wejście wyposażone jest w podjazd dla wózków
– nie warto przyjeżdżać przed godziną otwarcia muzeum – otwieramy punktualnie o 10:00!

7. Zabierz dzieci do szatni – zostawcie tam kurtki i plecaki
– w szatni można skorzystać z szafek oraz specjalnych grupowych szuflad na plecaki
– na ekspozycję nie można wnosić plecaków oraz jedzenia i picia (są dozwolone tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione stanem zdrowia). Można wziąć ze sobą torebkę.

8. Opłać wizytę w kasie muzeum
– opłata za lekcję muzealną + bilety wstępu (szczegóły poniżej w INFORMACJACH PRAKTYCZNYCH)

9. Oczekuj w okolicy kasy na osobę prowadzącą zajęcia

10. Podczas wizyty z uczniami możesz skorzystać z:
• poduszek (do siadania przy eksponatach) – prowadzący wskaże je tuż przed wejściem do galerii
• toalet – znajdują się na parterze przy kawiarni (dla osób z niepełnosprawnością – obok kasy) oraz na 2. piętrze
• windy – 2 duże windy zapewniają dostęp do każdej kondygnacji
• wózka inwalidzkiego / chodzika – do wypożyczenia w szatni
• pokoju wyciszenia – potrzebę skorzystania zgłoś prowadzącemu zajęcia

6. Wizyta w muzeum nie kończy się w muzeum – podsumuj lekcję!
Po powrocie z wizyty wykorzystaj to doświadczenie w szkole! Porozmawiaj z uczniami o ich wrażeniach, sprawdź co zapamiętali, wykorzystaj oglądane dzieła sztuki w zadaniach, materiałach dydaktycznych, jako inspirację do prac plastycznych.

 

INFORMACJE PRAKTYCZNE

TERMINY
– zajęcia odbywają się od wtorku do piątku w godzinach otwarcia muzeum dla publiczności.
– Obowiązują stałe godziny rozpoczęcia zajęć:
• wt–pt. 10:15, 11:45, 13:15

– czas trwania:
• lekcja bez warsztatu: do 60 min.
• lekcja z warsztatem (plastyczny / aktywności): do 75 min.

KOSZT
• lekcja bez warsztatu: 110 zł (od grupy)
• lekcja z warsztatem (plastyczny / aktywności): 130 zł (od grupy)
+ bilety wstępu na ekspozycję: 1 zł (uczniowie) / 20 zł normalny / 13 zł ulgowy
• dzieci do lat 7 pobierają bilety bezpłatne
• dwóm opiekunom grupy przysługuje wstęp bezpłatny – kolejne osoby muszą wykupić bilet (13 zł ulgowy, 20 zł normalny)
• wielkość grupy: do ok. 15 osób

ZAPISY
• tel. +48 61 85 68 136 / 157
od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-15:30
• z co najmniej 2-miesięcznym wyprzedzeniem (Muzeum zastrzega sobie możliwość nieprzyjęcia zamówienia w przypadku braku wolnych terminów).
• Po zgłaszaniu grupy prosimy o wypełnienie FORMULARZA (pomoże nam on lepiej przygotować się na Państwa wizytę).
• Rezerwacja terminu nie jest konieczna w przypadku samodzielnego zwiedzania / prowadzenia lekcji przez nauczyciela – należy jednak wcześniej uprzedzić Dział Edukacji.

ORGANIZACJA LEKCJI
– Lekcje muzealne prowadzone są wyłącznie na podstawie wcześniejszego zamówienia telefonicznego. Przed złożeniem zamówienia prosimy o zapoznanie się z ofertą tematów.
– Jeśli nie mogą Państwo uczestniczyć w zamówionej wcześniej lekcji muzealnej, prosimy o niezwłoczne telefoniczne powiadomienie o tym Działu Edukacji (tel. +48 61 85 68 136).
– Jeśli wybrany temat lekcji tego wymaga, należy przynieść własne materiały plastyczne (ustalone podczas rezerwacji).
– Uczniowie powinni zabrać ze sobą legitymacje szkolne.
– Pracownik Działu Edukacji oczekuje na umówione grupy o wyznaczonej godzinie w holu głównym Muzeum (w okolicy kasy).
– Prosimy o przestrzeganie punktualności. Zajęcia z grupą spóźnioną ponad 15 min mogą być skrócone lub odwołane.
– Lekcje muzealne odbywają się przy eksponatach na wystawach stałych i czasowych w Muzeum. Warsztaty plastyczne odbywają się w salach warsztatowych lub w galerii.
– W Muzeum można zachowywać się swobodnie, ale tak, aby nie przeszkadzać innym zwiedzającym oraz nie stwarzać zagrożenia dla eksponatów: należy poruszać się spokojnie; podczas przemieszczania poduszki (służące do siedzenia przed obrazami) trzymać blisko ciała; stosować się do poleceń osoby prowadzącej lekcję muzealną oraz zachować względną ciszę – choć mile widziana jest interakcja z osobą prowadzącą i innymi uczestnikami (zadawanie pytań, dzielenie się spostrzeżeniami, zaangażowanie w aktywności).
– Nauczyciele i opiekunowie są odpowiedzialni za zachowanie swoich podopiecznych w czasie wizyty w Muzeum, a co za tym idzie, są zobowiązani do aktywnej obecności na lekcji muzealnej.
– W czasie wizyty w Muzeum można fotografować eksponaty, nie wolno jednak używać lampy błyskowej i statywu.
– Podczas zajęć zorganizowanych, odbywających się na terenie Muzeum Narodowego w Poznaniu, obowiązuje Regulamin zwiedzania MNP.

Regulamin MNP
Regulamin korzystania z pokoju wyciszenia

Konkurs „Moja przygoda w muzeum” 2025

46. edycja: Dialog z mistrzem
Obecna edycja konkursu zbiega się z prezentowaną w Muzeum Narodowym w Poznaniu (marzec-czerwiec 2025), wielką wystawą malarstwa Józefa Chełmońskiego. Niech konkurs stanie się okazją do zapoznania się z jego twórczością! Może odkryjecie w sobie zamiłowanie do pejzaży, do naszej rodzimej przyrody, do polskiej wsi? A może już to czujecie? I nie chodzi o kopiowanie mistrza, ale o inspirację do odkrycia własnego połączenia z naturą i własnej na nią uważności. Liczy się jak zwykle podejście do tematu, staranność wykonania, a także inspiracja dziełami z muzealnych kolekcji.

CEL KONKURSU
– kształtowanie u dzieci i młodzieży artystycznych upodobań, rozwijanie umiejętności plastycznych oraz pogłębienie wiedzy o zbiorach zarówno Muzeum Narodowego w Poznaniu, jego różnych oddziałów i kolekcji, jak i muzeów w miejscu zamieszkania

WARUNEK UDZIAŁU
– wykonanie jednej lub kilku prac, związanych z tematem konkursu i zainspirowanych wybranym eksponatem lub zespołem eksponatów z Muzeum

UCZESTNICY
– konkurs adresowany jest do dzieci i młodzieży w wieku 5–18 lat oraz do osób z niepełnosprawnością intelektualną do 25 roku życia – z terenu Poznania i województwa wielkopolskiego
– uczestnicy przygotowują prace w ramach lekcji szkolnych bądź na zajęciach w placówkach wychowawczych lub artystycznych, jak też indywidualnie
– prace oceniane są w pięciu grupach wiekowych; osobną grupę stanowią prace osób z niepełnosprawnością (do 25 roku życia, bez podziału na grupy wiekowe)

PRZEBIEG KONKURSU, TERMINY
do 30.04.2025 – termin dostarczania/przesyłania prac
7.05 – wyniki konkursu (mnp.art.pl)
– 30.05 o godz. 10:00 – wernisaż wystawy konkursowej i rozdanie nagród
30.05–15.06.2025 – wystawa konkursowa
– prace nagrodzone i wyróżnione zostaną przekazane Muzeum Okręgowemu w Toruniu, gdzie wezmą udział w etapie ogólnopolskim

– Wszelkich informacji dotyczących konkursu udzielają pracownicy Działu Edukacji MNP: +48 61 85 68 137/136.

Więcej na temat Konkursu TUTAJ.

 

Muzea w PJM

aplikacja z tłumaczeniem na Polski Język Migowy

Istnieje możliwość zwiedzania gmachu głównego Muzeum przez Głuchych i osoby z niepełnosprawnością słuchu dzięki aplikacji „Muzea w PJM”. Znajdują się tam komentarze do blisko 50 dzieł z galerii stałej MNP wraz z tłumaczeniem na Polski Język Migowy.

Aby skorzystać, wystarczy ściągnąć aplikację „Muzea w PJM” i podążać za QR-kodami opatrzonymi logo projektu (QR-kody znajdują się przy wybranych eksponatach – treści są dostępne wyłącznie za pośrednictwem skanera w aplikacji!).

 

Muzeum bez ścian

spotkania w szpitalach dziecięcych

Nie każdy może dotrzeć do muzeum, ale możemy sprawić, że muzeum przyjedzie do Was!

Program cyklu „Muzeum bez ścian” pomyślany jest tak, by przybliżyć sztukę i historię pacjentom, którym chwilowa sytuacja życiowa uniemożliwia wizytę w muzeum. Nasi pracownicy wyruszają do szpitali dziecięcych nie tylko z rekwizytami, instrumentami i strojami, ale przede wszystkim z opowieściami – o niezwykłych eksponatach i tajnikach swojej pracy. Dzięki nim dzieci i młodzież mają okazję poznać działalność muzeum oraz wziąć udział w warsztatach odbywających się na co dzień w muzealnych przestrzeniach.

Spotkania prowadzą  pracownicy Muzeum Narodowego w Poznaniu i jego oddziałów: Galerii Malarstwa i Rzeźby, Muzeum Etnograficznego, Muzeum Instrumentów Muzycznych oraz Muzeum Sztuk Użytkowych.

Gościmy w poznańskich szkołach przyszpitalnych:

  • nr 108 (Szpital dziecięcy przy ul.Wrzoska)
  • nr 110 (szpital przy ul. Szpitalnej)
  • nr 111 (szpital ortopedyczny przy ul. 28 Czerwca 1956)

Koordynacja spotkań: Sabina Mayer (Dział Edukacji)
s.mayer@mnp.art.pl, tel. 61 8568 137

SPOKOJNIA – pokój wyciszenia

W nowym gmachu Muzeum, za kawiarnią i salą audiowizulaną, znajduje się pokój wyciszenia o nazwie „Spokojnia”.
Miejsce to służy do odpoczynku, wyciszenia oraz do nakarmienia najmłodszych dzieci. Pokój wyposażony jest w wygodne fotele i pufę sako. Tutaj skorzystasz ze słuchawek wyciszających, okularów, pomocy sensorycznych i książeczek dla dzieci.

 

 

Poniżej znajduje się Regulamin korzystania z pokoju wyciszenia oraz jego uproszczona wersja:

Regulamin korzystania z pokoju wyciszenia – SPOKOJNI

Wyciąg z Regulaminu korzystania z pokoju wyciszenia – SPOKOJNI